|
Sv: Lage melblanding selv
Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.
Man bruker så lite mel i denne oppskrifta, at type mel neppe skal ha noe å si for smaken... skal faktisk prøve å bake det helt uten mel en gang og, tror det går utmerket!
Melk sa du?!? Bare å bland fløte og vann det, vettu, så får du melk med lite karber... eller du kan lage kakao med fløte, vann, kakaopulver og søtstoff med krem på toppen...
.
Det virker som du har litt peilig og jeg retter derfor spørsmålet mot deg..
Linfrømel inneholder som vi nå vet 0 karbohydrat, og grunnet fett innholdet ser jeg for meg at dette kan ligne på mandelmel i konsistens(Har ikke fått testet dette selv). Korriger meg om jeg har feil!
For at vi skal få den kjente "brødsmaken" må vi muligens blande noe i linfrømelet, fks spelt mel.
La oss si du blander 80% linfrø/20% speltmel og en "dæsj" johannesbrødkjernemel.
Speltmelet inneholder karboydrat og bør derfor kokes en halvtime/time før man bruker det i brød.(Dette frigjør glucosen).
Når man har kjølt det ned, kan man blande i linfrømelet og johannesbrødkjernemelet og 2 pakker søt tørr gjær og natron/bakepulver og en halv teskje hornsalt. Hornsaltet er næring til gjæren.
La stå til gjæring i 6-7 timer, deigen vil da ese opp ganske mye og vil begynne å synke sammen når den har brukt opp glucosen(karbohydratene/stivelsen), derfor blande i natron/bakepulver.
Når deigen er utgjæret deles den i 2, rulles brød av og legges i en langpanne for steking på svak varme, maks 200grader!
Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel
La oss si at totalen er omtrentlig 1kg/1000gram. Det gir oss 200 gram spelt mel, og med et karbohydrat innhold på 70-80% gir dette oss 150 gram karbohydrat eller 15% totalt.
150 gram karbohydrat = omtrentlig 150 gram sukker.
Søt tørrgjær er beregnet på deiger med mye sukker slik at den gjærer raskere opp sukkeret.
En pakke på 50 gram turbogjær( gjær + næring) bruker 10 dager på å gjære ut 8kg/8000gram. Noe som gir oss en gjæring på 33,3gram pr time.
33,3 gram * 7 timer = 233,1 gram sukker totalt, som igjen gir 83,1 gram karbohydrat i underskudd i brøddeigen.
Teoretisk sett da er deigen UTEN karbohydrat, og med bakepulver i deigen gjør det ingen ting at den synker sammen heller da den vil ese i ovnen igjen
Ok, hva kan vi gjør for å teste denne teorien??
Jod vil kunne på vise stivelse ved at vi drypper en dråpe eller 2 på skiven. Blir flekken mørk grå/blå er der stivelse enda og, stivelse = karbohydrat.
Karbohydrat kan påvises ved å blande brødet i et glass med Fehlings væske i, det vil da danne seg rødt bunnfall dersom det er glucose i brødet.
Det er viktigt at en koker spelt melet lenge nok! Linfrømelet og johannesbrødkjernemelet kan godt ligge i bløt når resten koker slik at det oppstår klistre effekt.
Ok, dette vil jeg ha tilbake meldinger på! 
|