Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-07, 19:28   #24
lavendel
Juniormedlem

lavendel sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alder: 47
lavendel er på en erverdig vei

Sv: hvordan få nok fett? Tåler ikke melk

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Meierismør! Det er det eneste smøret som ikke inneholder omdannede fettsyrer, men naturlig, sunt fett, ute noen som helst form for tilsetningsstoffer!

Jeg er imot alle former for margariner, i og med at de er hydrogenisert for å få fast form, og dette er kunstige fettsyrer som vi menneskene aldri har inntatt før nå i moderne tid... Det hadde iallefall ikke jeg tatt sjansen på, for å si det sånn...

Gjør et lite eksperiment på kjøkkenbenken din... kjøp en boks med meierismør, og en boks med margarin. Åpne dem, ta av beskyttelsesfolien, ha på lokket, og la dem stå fremme på kjøkkenbenken ei uke eller to. Ta så av lokket, og se hvilken av de du fremdeles kunne ha tenkt deg å spise av...

Margarinen har høyst sannsynlig harsknet og møglet i løpet av den tiden , mens meierismøret fremdeles er gult, innbydende og langt fra harskt...

.

Ja men meierismør er jo laget av melk! Og jeg har som sagt melkeallergi. Jeg har også fått med meg at det er meierismør som er "sunnest".
Det står at nutana margarin skal være uten transfett, men det er mulig den harskner fort. Ghee er jo et alternativ og det kan jeg lage. Har laget det før for 4-5 år siden når jeg hadde dilla på indisk mat.

lavendel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bare å kutte ned på karbohydratene Svar med sitat