Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-07, 12:52   #2
mrfree
Medlem

mrfree sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Alder: 42
mrfree er på en erverdig vei

Sv: forbehandling av mel

Ingen andre synes dette var et spennende tema så jeg for fortsette teoriene mine!

Ta en langpanne go fyll den opp med mel, ca 2 cm tykt lag.

Sett dette i ovnen på 50 grader (nyovn) i 15-25 minutter, AVBRYT dersom melet begynner å skifte farge!!

Ta ut formen og sett til avkjøling.

Når det er ferdig avkjølt tar du en sprayflaske på ca 0,5 liter med 2 poser tørr søtgjær i og sprayer et lag over dette.. vent en 10 sekund før du raker gjennom melet( for å blande) og gjentar med spray.
tipper 2-5 spray er nok, må ikke bli en våt blanding!

Fyll så lunkent vann i oppvask kommen din, legg en rillerist over og sett langpannen opp på den. legg et handkle over alt.

La stå i 1-2 timer.

Teoretisk sett vil da stivelsen bli gjort om til glucose i ovnen, og når du sprayer på en søt gjær vil den gjære vekk glucosen dersom den får holde på lenge nok.

Så når du tar vekk langpannen fra risten skal du ha et mel med lite og tilnærmet lik 0 karbohydrat.
Dersom det har klumpet seg, men er tørt kan du sende det gjennom en hurtigmikser eller en kvern..

Dersom noen ønsker å dobbel sjekke denne teorien kan man påvise stivelse med JOD, antar det kan kjøpes på apoteket.

Om noen kunne oversende dette som et forsøk til en skole eller et labratorium hadde det vært topp:P

Innspill?

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat