Tråd: Erythritol
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-07, 10:56   #24
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Erythritol

Jupp, her kom svaret!

Sitat:

Hei Sigmund!

Du er ikke den første som spør om dette, og jeg skjønner at det kan være forvirrende. Du kan fint bruke Sukrin i både kaffe, te og smoothies.

Saken er at vi er pålagt av Mattilsynet å opplyse om at Sukrin ikke skal brukes i drikkevarer. Dette er pga et EU-direktiv som Norge følger, og som sier at ingen sukkeralkoholer er lov å bruke i produksjon av drikkevarer.

I USA er det derimot ikke et slikt forbud...

Vi har prøvd å diskutere dette med Mattilsynet, men de står på sitt. Den antatte grunnen er at de er redd for at folk skal få en lakserende virkning når sukkeralkoholer inntas i store mengder, noe som kan skje om man drikker f.eks saft søtet med sukkeralkoholer.

Nå har jo også Sukrin/erytritol en mye høyere fordøyelsestoleranse enn de andre sukkeralkoholene som Xylitol, Maltitol etc. Inntar man Sukrin sammen med mat er det derfor lite sannsynlig at man kommer opp i for store mengder.

Vi har nå endret teksten på Sukrinpakningen, slik at det står: "Skal ikke benyttes til produksjon av drikkevarer."

Håper dette var klargjørende.

Vennlig hilsen
Asgeir Ruud
Funksjonell Mat

Lenge leve Mattilsynet, EU direktiver og standarder for krumingen på bananer, bruk av sunne produkter i matvarer, og Jørgen hattemekaker, sier nå jeg... makan...

Vil bare legge til at så vidt jeg har fått kjennskap til, så har de heller ikke slike restriksjoner i Japan, på samme måte som de også bruker Stevia istedet for Aspartam og Cyclamat m.fl. i lettbrus mv.

Må si jeg er glad for at det faktisk er lov å tenke selv jeg... for dette føyer seg bare inn i rekken av ignoranse fra offentlige myndigheter når det gjelder ny kunnskap om mat og kosthold...

.

Sist redigert av Ziggy : 24-04-07 kl 13:21.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat