Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-04, 23:43   #1
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sjokolademousse

Her er resultatet av eksperimentering for å komme opp med noe lovlig (?) å spise under mine verste karbo-abstinenser... :

Scillas Sjokolademousse:

tre egg
18 ss fløte (mesteparten av en kartong)(grunnen til at jeg målte sånn kommer snart)
3-4 ss kakao (lurer på om jeg tok hele fem - ville ha den litt sterk og mektig)
6-8 måleskjeer stevia (husker ikke helt - smak til!)
2 plater gelatin

Bløtlegg gelatinen og smelt den i litt kokende vann, la avkjøles. Pisk eggedosis av eggene. Pisk fløten til krem og rør inn stevia og kakao. Bland eggedosis og krem og tilsett gelatinoppløsningen i en tynn stråle under omrøring.

Den ferdige blandingen fordeles på seks glass eller skåler - dermed inneholder hver porsjon halvparten av den fløtemengden som er tillatt pr dag på induksjon!

Veldig godt - synes at kakao harmonerer godt med den litt bitre smaken av stevia. Men man kan selvsagt bruke andre søtningsmidler i stedet, og kanskje litt mindre kakao enn jeg gjorde. Smak og behag. Nyt!

OBS: Kakao inneholder karbohydrater - 45 g pr 100 g (3.6 g pr ss). Men det er mye antioksydanter i kakao, så det er sunt! Anbefaler dog ikke mer enn en pr dag...

Sist redigert av Huldr : 28-11-04 kl 04:41.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat