Vis enkelt innlegg
Gammel 21-04-07, 22:30   #25
iadokka
Medlem

iadokka sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Fredrikstad
Alder: 45
iadokka er på en erverdig vei

Sv: Går man ned mer om men spiser mindre karber?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hva med å bruke løk og sånn som smakssetter på maten? Har jo endel karber....

Det bruker jeg.

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Altså, nå får jeg kanskje "juling", men!
Har ofte tenkt, når folk prater om 10 gram karb, kontro 15, 15 kontra 17, at det blir snakk om endringer på 1, 2, 5 eller 6 gram pr dag i karb-inntaket....da stusser jeg.
For det første, -mener dere at dere veier så nøyaktig, at dere VEIT akkurat på grammet hvor mye karb det er? Og tror dere ikke at karbinnholdet i en matvare/grønnsak, kan variere LITT , utfra f.ex vanninnhold i grønnsakene, jordsmonn, hvor langtkommet i modningsprosessen, osv?

Dernest, synes JEG at å bli litt "opphengt" i hvor man ligger (1-5 gram karb/dg) er ( i mine øyne altså!) enn litt forstyrret tilnærming til kost.....

Nå snakker jeg ikke om hvorvidt man skal holde seg over/under 20 gram, osv...men at man stresser seg opp med, at man ikke er på grammet på det "ideelle" karb-nivået....-tror nemlig ikke at mat (grønnsaker/frukt/bær) er så "standardisert" mtp karb-mengden....

Jeg veide ALT i starten av kuren for å trene opp øyemålet mitt, så jeg har stolt på det ca hele tiden siden. Om jeg stopper litt opp tar jeg en dag hvor jeg veier alt igjen, så jeg har ca kontroll. Klart det kan variere litt, men det tar jeg ikke hensyn til...

Jeg synes ikke jeg er direkte opphengt i det, men jeg har det i bakhodet. For min del så er det en hårfin balanse mellom antall karber pr dag og hvordan kroppen reagerer. Men jeg har gått på kuren i 10 uker, og det tok jo en stund å lære kroppens reaksjoner å kjenne.

Det er vanskelig å forklare, men jeg føler ubehag om jeg får i meg for mye karber. Jeg kjenner på kroppen når jeg har fått nok. Mulig det er fordi kroppen har vent seg til å bare få X antall karber pr dag.

iadokka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: snart ketolyse igjen Svar med sitat