|
Sv: om å spise organisk
Hei! Huff, nå skal jeg "språk-arrestere deg". Det heter ikke organisk på norsk, for det betyr liksom levende da... Så en direkte oversettelse fra engelsk funker dårlig, økologisk blir det rette ordet.
Jeg tror nok det letteste markedet å vinne gjennom på økologien er frukt/grønnsaker og meieriprodukter. Det er for lite bevissthet rundt det, men det blir bedre.
Om økologisk dyrket mat og økologisk kjøtt bare er bedre er jeg usikker på. Men jeg mener at f.eks grønnsaker som gjerne blir "sprengdyrket" mangler en del vitaminer o.l som de økologiske grønnsakene har mer av ettersom de har hatt en naturlig vekstutvikling.
Jeg tror det for kjøttprodusenters del må være et møte på halvveien. Jeg tror IKKE det er bra å gi dyra hormoner etc, hvor utbredt det er i Norge, har jeg dessverre for lite kunnskap om.
Men for dyra sin del, så er økologisk landbruk absolutt det beste. Det gir mulighet for dyra å spise naturlig fôr, å bevege seg ute også på vinterstid, og masse mer som jeg ikke husker i farte.
Vet det også finnes en liste over tillatte metoder for fjerne bakterier på kjøttet, men hvor regulert det er i Norge, aner jeg ikke.
Når det gjelder holdbarhet, så kan man jo bare planlegge bedre. Det er SVÆRT strenge regler på hvor lenge man kan selge mat, være det seg økologisk eller industrielt, så der behøver du ikke å bekymre deg, vil jeg tro.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|