Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-07, 10:00   #1
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Feil på mobilregning - et mysterium ...

Jeg fikk telefonregning fra OneCall forrige dagen, og reagerte med en gang på høy regning. OK, jeg har vært på ferie, - og jeg har hatt kontakt med flere håndtverkere. Regnet med at regningen ville være høyere enn normalt. fra 1. - 18. mars er alt normalt (inkl. ferie). Men 19. mars starter det å skje ting..... underlige ting....

Så her gikk jeg (i kjent stil) grundig til verks. Hele listen med spesifiserte samtaler med grundig gjennomgått og alle nummer sjekket.

Nummerne jeg kjenner og har ringt ble hyppet av og merket med V.

Nummerne jeg ikke kjente til ble merket med nr. 1 – 27.

Noen nummer er merket med ? Disse finnes ikke i noen registre og er enten uregistrerte kontantkort, hemmelige nummere eller ikke eksisterende nummer.

Jeg har så gått igjennom alle ukjente nummer og ved hjelp av flere opplysningstjenester på nettet funnet frem navnene. Dette for å være sikker på at jeg virkelig ikke hadde hatt kontakt med personen bak nummeret. På denne måten fant jeg frem til to nr. Jeg virkelig hadde ringt, nemlig nr. 6 (feilringt) og nr. 18 (håndtverker). Navnene skrev jeg ut på egen liste, nummerert med 1 - 27.

Ut fra denne listen kan en se at det er foretatt oppringninger til flere personer innen samme familie (samme etternavn og bosted). Personer jeg ikke kjenner og aldri har hatt kontakt med. Det er også ringt til helseinstitusjoner og banker jeg ikke har hatt noen kontakt med - i deler av landet jeg aldri har vært.

Mitt ringemønster ble altså totalt forandret fra 19. mars. Fra å har ringt i snitt 4 samtaler pr dag og sendt i snitt 1 SMS pr dag (de som kjenner meg vet jeg HAAAAAAATER SMS) skal jeg plutselig ha hatt i snitt 10 samtaler + i snitt 2 SMS pr dag. Dvs. En økning på 150 % samtaler og 100 % SMS. I tillegg skal jeg altså ha fått en totalt ny omgangskrets som jeg plutselig skal har ringt flere ganger til dagen ?

Jeg har så lenge jeg har hatt mobil hatt samme ringemønster. Dette kan bekreftes ved utskrifter fra tidligere leverandør fra flere år tilbake. (Har fått sjokkregning en gang før og har tatt kopier av hver eneste spesifisert regning siden den gang !)

Jeg har en Samsung klaff-telefon. Det er ikke mulig at den av seg selv ringer (og i tillegg snakker med) nummer personer på egenhånd. Telefonen blir oppbevart i veske når den ikke er i bruk og lånes aldri ut til andre. Jeg har ingen barn eller andre som kan ha lånt telefonen uten mitt vitende.

En rask gjennomregning av nummerne jeg vedkjenner meg, gir et totalbeløp på ca. 50% av total regning. Dette er det beløpet forbrukerrådets advokat anbefaler meg å betale inn. Det ikke så store beløp det er snakk om, men jeg er naturlig nok ikke interessert i å betale for andres samtaler.

Personen/kundekontakten jeg snakket med i går var lite villig til å hjelpe og mente bestemt at jeg nok hadde ringt, - det var nemlig mitt nummer det var ringt fra og ingen andre muligheter fantes. Hvor sinna jeg ble da går frem av mailen jeg sendte rett etter samtalen.

Men i går kveld ringte jeg igjen, - og fikk da en annen person på tråden. En meget mer velvillig og kunde orientert person. Han ba meg sende alt på nytt, direkte til ham. Jeg har selvfølgelig sendt godt dokumentert klage. Med vedlegg så det holder.

Jeg VET med 100% sikkethet at jeg aldri har ringt disse ukjente nummerne. JEG vet det er feil, men hvordan kan jeg bevise det ?

Det jeg lurer på er;

Hvordan kan slike feil skje (sånn teknisk mener jeg) ?

Er det noe jeg kan gjøre for å "verne" meg mot slike feil ?