|
Sv: Hva i all verden gjør jeg galt?
Hei hei Berit! Kan skjønne det er frustrerende det som skjer med deg, har selv opplevd et platå, men noen grep fikk det til å løsne for meg.
Har et par spørsmål:
-Spiser du overhodet ikke noen grønnsaker? Kanskje bare føre til littegrann, inntil 20 g kh om dagen? Høres rart ut, men for noen er det det beste å starte med nærmest nulltoleranse på grønt (som for Lokkebiff ), for andre igjen så er dette en partystopper. Prøv med litt brokkoli (smørdampet f.eks ) og blomkål til maten, og kanskje litt bladgrønt, sånn som ruccola (som du kan helle litt olje over!).
Dette er rene, fine grønnsaker, som er fattige på karbohydrater, og det gjør ikke minst maten litt mer fargerik og fristende. Synes det også ser ut som om du spiser litt lite?!? Er du mett hele tiden, eller kan du bli sulten i løpet av dagen?
Det er IKKE meningen at man skal gå sulten, er man sulten -eller kjenner at man er på vei til å bli det, da må du spise! De fleste kjenner at fett metter langt bedre, og lengre, man spiser automatisk mindre måltider enn man ville gjort på lavkalori.
Det er jo veldig individuelt, men jeg spiser 3-5 ganger om dagen. Ikke kjempefaste rutiner, men det viktigste er at jeg ikke skal bli veldig sulten i mellom.
-Drikker du nok vann? Vi har hatt noen vanndiskusjoner her inne, men jeg mener det er et ubestridt faktum at man trenger mer vann på lavkarbo, og i særs på en ketogen diett. Det er forskjellig behovet for vann, etter kroppsvekt og så videre, men to-tre liter vann om dagen er bra. Kroppen sier også fra om den er tørst. Mange kan også lett forvirres av at sult- og tørstsignalene krysser hverandre. Altså, at man er litt småsulten, men så tar man seg et godt glass vann, så var det altså bare litt tørste.
Du trenger også å skylle ut avfallstoffer fra kroppen, skylle nyrene, etc. Særlig i starten er det fint å legge til seg gode vaner.
-Om du drikker kaffe og lightbrus, kan også dette være med å holde kiloene tilbake. Forskjellig fra den ene til den andre, men både koffein og søtningsstoffer kan kødde med blodsukkeret ditt f.eks.
-Det er nevnt kosttilskudd her. Jeg går for spektro fra helsekost, den er ikke billig, 200 kr for 100 tabletter (igjen så er det 2 kroner dagen, så i det perspektivet blir det litt anerledes) dette er en multivitamin som nesten dekker dagsbehov. I tillegg tar jeg tran hver dag. Og magnesium.
-At du mosjonerer så mye som du gjør er kjempebra! Jeg er helt enig med DJW på det rent teoretiske, det er helt sant det han sier. MEN om du trives med den treningsformen du har nå, og synes det er greit å fortsette, så gjør det! Å få en sterk kropp legger grunnlag for en høyere og bedre basalforbrenning i framtiden!!
Ønsker deg ellers masse lykke til! Håper inderlig det løsner for deg, og husk at vi er her

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|