|
Sv: Jeg maa bare si!
Opprinnelig lagt inn av janmesi, her.
Men jeg har fremdeles litt höyt fastende blodsukker, og det irriterer meg. Langtidssukker er bra, 5.2 - men fastende er ofte i 5.8 - har til og med värt oppe i 7.0, men det var etter en sövnlös natt i en ekstrem stressperiode. Svingninger tror jeg det er lite av, for naar jeg maaler litt senere paa dagen, saa er det ofte rundt 4.8 - 5.0 osv.
Noen som opplever det samme?
jan
Du får ofta högre blodsocker på naturlig, animalisk kost. Det förekommer många uppgifter om det i eskimålitteraturen och Kwasniewski är inne på samma sak. Han anger normalt blodsocker på sin kost till 110-140 mg%. Han säger uttryckligt att detta inte är diabetes.
Jag har för mig att siffrorna ska divideras med 18 och det ger i så fall ett blodsockerspann på 6,1-7,8. Själv ligger jag lägre på morgonen och kunde på strikt kost gå under 3 frampå eftermiddagen. Detta är vanligen problemfritt för en fettätare, men en sockerätare vinglar omkring på den nivån. Får man så lågt blodsocker tar man förslagsvis en promenad, man äter inte socker!
Höygaard mätte ner till 2,6 i blodsocker på någon av sina eskimåer. Han tyckte att det var anmärkningsvärt att det inte ledde till shock. Men det är alltså inte det minsta konstigt. Jag tror inte att vetenskapen lärt sig särskilt mycket om detta sedan Höygaards tid.
Sten Sture
|