Vis enkelt innlegg
Gammel 15-04-07, 21:17   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tungt fordøyelig = usunt?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Lurer på hvorfor man ikke skal spise tungt fordøyelig mat, egentlig... Hva skjer når man gjør det? Jo, en blir litt trøtt/døsig, og føler behov for å ta en liten rast. Og hvorfor skjer det? Tror det er fordi kroppen da prioriterer å fordøye maten, så magen for forholdsvis mye av energien....

Ja. hvorfor skal en ikke det da ? Magen trenger litt å jobbe med, så jeg ser ikke noe problem med å spise tung fordøyelig mat innimellom. Også rødt kjøtt bl.a.

Ellers er råe grønnsaker er tyngre fordøyelige enn kokte eller forvellede. Grønnsaker som vokser under jorden er de tungste. Vi får mange viktige fibrer gjennom grønnsaker, i tillegg til vitaminer og mineraler. Mange ernæringsfysiologer og helhetsterapeuter vil imidlertid anbefale max 1 måltid pr dag med råe grønnsaker nettopp fordi de mener det er hardt for magen.

Fiber er viktig . enten i form av grønnsaker, kli eller nøtter etc. Det viktigste er at man spiser varierert !

Jeg mener en må justere fiberinntaket - enten det er kjøtt eller grønt eller korn/nøtter etc etter hva en kropp takler og liker. Noen funker best med lite, andre med mer. Vi er så forskjellige og noe fasit svar finnes ikke !