Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-07, 11:18   #109
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Om vi teoretisk sett kunne leve på en ren animalsk diett er en nokså akademisk diskusjon.

Absolutt.

(Og det er derfor Nille også foreslår å ha en egen forumdel for slike diskusjoner.)

Det er liksom greit å diskutere stoff som andre teoretikere har kommet med. De har inngående og omfattende kunnskap om ting som de fleste av oss kasje bare vet toppen av isfjellet på, som ligger i bunn for teoriene.

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Nå er det vel en stor uenighet også innen forskningsmiljøer om det du skriver her. For å ekstremeksemplifisere det, så er jo lavkarbo i seg selv noe som det er stor uenighet om. Tror neppe mange av kurene her på forumet står så høyt i kurs i Statens Ernæringsråd f.eks. - altså en illustrasjon om at det overhodet ikke er noen bred enighet om så mye hos "ekspertene". Som lege kjenner du jo godt til uttrykket "second opinion". Jeg tror vel heller ikke at f.eks. du og Uffe Ravnskov har likt syn på alt.

Dette er liksom greit, jfr. det jeg skrev over. Det som ikke er så greit er når det sitter noen uten utdannelse og tror man kan diskutere på det samme nivået. For man mangler helhetsbildet som teoretikerne har hatt i bunn for sine teorier, og da blir hele bildet feil.

Det er greit at man vil ha kontroll og kunnskap. Man må jo gjerne skaffe seg kunskap om kroppen og hva som skjer. Vi har mange kunnskapsrike Guruer som har skrevet bøker og forklart inngående om kroppens prosesser. Men man går seg lett vill om man skal prøve å oppfinne hjulet selv. Selv mange folk med den riktige utdannelsen sliter med det.

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg må bare gjøre helt klart for de som leser dette og skulle føle seg forvirret av mine ville utspill at jeg er ganske blottet for faglig bakgrunn innen kosthold. Jeg sitter her og faktisk lurer på hva som er forskjellen på enzymer og vitaminer. Og ikke nok med det, jeg mener at jeg foreløpig ikke trenger å finne ut dette for å kunne diskutere videre. Dette er ikke av forakt for de dype lærdommer, nei, tvert imot - det er en pedagogisk utfordring, hverken mer eller mindre.

Til saken, i de næringstabeller jeg har lest så har jeg ikke funnet et essensielt vitamin eller mineral som man får av grønnsaker som man ikke får av kjøtt. Det er ikke dermed min urokkelige påstand at det ikke finnes noen, men jeg har ikke fått vite om noen eller sett noen. Jeg kniper i øynene hver gang jeg hører at man må spise grønnsaker på grunn av nettopp vitaminer og mineraler. Hva? Hvor? Ser jeg dårlig?

Først av alt, så henviser jeg til det jeg har skrevet over. Så vil jeg komentere at selv om vitenskapen vet mye, så vet den enda ikke alt.

På ene siden bør man overlate endel til ekspertene, men på andre siden, så skal man ikke stole fult og helt på at vitenskapen har det fulle svaret. Den har bare svar ut ifra det vi vet i dag. Det kan enda være mye som mangler.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat