|
Bananer
Jeg mener det er meningsløst å holde bananer borte fra onga! Jo mer inaktiv man er, jo mer karbohydratfattig mat bør man spise. Men - barn er ikke inaktive. Barn er meget aktive og trenger masse mer karbohydratrik mat enn vi gjør. Jo mindre de er og jo mindre de sitter stille, i hvert fall. Tenåringer som sitter pal foran pc'n vet jeg ikke helt .
Bananer inneholder masse fiber og dermed får de en litt lavere GI av det.
Delvis grønne bananer har MYE mindre GI enn de gulbrune (æsj), de må bare være akkurat så modne at du kan skrelle dem. Kjøp dem litt grønne og legg dem i kjøleskapet og de holder i dager (uker?).
Bananer inneholder masse kalium + tryptofan, vitamin C, K og B6 og betakaroten.
De er bra mot søvnproblemer, mildt drivende. Soppdrepende. Et naturlig antibiotikum. Inneholder pektin som er bra ved magesår. Kolesterolsenkende. Fjerner giftige metaller.
Og så har jeg tro på at alt som er naturlig skapt av Gud eller Moder Jord er bra for oss. Når det kan vokse opp av jorda av seg selv og bli proppfullt av næringsstoffer, er det i seg selv et mirakel. Klart at det er bedre å gi barna våre bananer og rosiner og ananas, selv om det har høy Gi enn kunstig søtningsmiddel, høyraffinert mel og sukker.
Det var min mening om den fantastiske bananen! Men så er jeg jo bananoman jeg .
elian, marianne