Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-07, 19:44   #6
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 39
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eriksen: Er du sikker på at oljer ikke kan harskne i kroppen? Jeg mener å ha lest og hørt det flere steder, og at det bla. er årsaken til at man bør ta større doser antioksidanter jo mer flerumettede fettsyrer man inntar? Skaldeman sier også noe om dette. Nå er ikke han forsker, men jeg synes det hørtes logisk ut. Skal se om jeg finner mer info om dette.

Det man bør unngå er hydrogeniserte oljer, for i dem fører varmebehandlingen til at fettsyrene harskner. Men å innta fettsyrene i sin ferske, naturlige form vil ikke gjøre at de harskner i kroppen. Så matlaging med f.eks. linfrøolje og andre oljer med flerumettet fett, vil jo gjøre at oljen harskner, og det er ikke bra for kroppen.
Men det er forskjell på den oljen man kjøper i butikken, og den man får i seg naturlig, gjennom fisk f.eks.
Kaldpresset olje er fremstilt uten at de tilføres varme, men om de er bedre enn varmpressete oljer, har jeg ikke undersøkt...
I matvareindustrien er det vanlig å herde disse oljene, nettopp for å unngå harskning. Og da dannes jo, som vi har fått med oss, trans-fettsyrer....

I forsøk på rotter, hvor de har blitt fôret på en helt fettfri kost, har symptomene vært mistrivsel, hudforandringer, vekstans, nyreforstyrrelser og nedsatt fruktbarhet. Men symptomene forsvinner når bare de essensielle fettsyrene tilføres.
Mangel på essensielle fettsyrer forekommer sjelden hos mennesker. Ikke før i 1971 ble dette påvist hos et menneske, en som hadde levd på intravenøs næring, helt uten fett, i over 100 dager.

Så hvis man tar umettede fettsyrer som kosttilskudd f.eks, bør man få i seg ekstra antioksidanter ja, fordi fettsyrene har harsknet under behandlingen. Torskeleverolje er f.eks veldig utsatt for dette, og noe av problemene kan oppveies av bl.a. E-vitamin...

Det er to typer harskning, eller oksidering. Og han har forsåvidt rett i at fettsyrer harskner i kroppen, men det er ikke den type harskning som gjør fettsyrene skadelige. Det er den harskningen som oppstår under f.eks.matlaging, hvor fettsyrene binder seg til frie radikaler, som er skadelig.

Det står mer om dette her:
http://www.westonaprice.org/knowyour...oils-faqs.html

Den siden er forresten skrevet av en fettilhenger.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat