Vis enkelt innlegg
Gammel 02-04-07, 20:16   #8
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 39
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Sensasjonell positiv vinkling i program om fett på svt

"Sensasjonelt" var det vel ikke akkurat - men absolutt tabloid, ja...

Skal ikke gå så mye inn på faktaene de gikk inn på her, men kritikken mot SLV (svenska livsmedelsverket) bar preg av konspirasjonsteorier, og var direkte barnslig. De framstilte det som om næringsanbefalingene de har gitt er helt grunnløse, og det er en ganske alvorlig påstand.
De nordiske næringsanbefalingene bygger på WHO og FAOs anbefalinger, og man må huske at disse anbefalingene er rettet mot friske mennesker - ikke mot folk med fedme eller bestemte sykdommer. Og det foreligger flere metaanalyser som underbygger anbefalingene, og det er den mest verdifulle type forskning som finnes.
Likedan er det så dumt å komme med argumentet "vi spiser stadig mindre fett, men blir stadig fetere!" I 1890 var fettinntaket på rundt 18 % i Norge, i dag er det på 35 %, i tråd med anbefalingene. Den prosentvise fettandelen har gått ned de siste 20-30 årene, men det totale inntaket målt i gram har jo økt...Nok om det!

Men at de får frem at det er fettkvaliteten og ikke den totale andelen fett i kosten som betyr mest, er bra! Og hvorfor de ikke vil være strengere med trans-fettinnholdet i maten, bør man spørre seg om...
Men det går an å frambringe budskapet på andre måter...

Jeg gleder meg forresten til å se resultatene fra den store danske MUFobes-studien som har pågått siden 2004!
Der sammenliknes utfallet av kosthold med mye umettet fett og få karbohydrater i forhold til et kosthold med 30 % fett og mye karbohydrater(iflg de danske anbefalingene), og et typisk dansk kosthold.
Det er et veldig interessant prosjekt, med svært nøye kontroll av hva deltakerne faktisk spiser....

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat