|
Sv: Røykeslutt
Jeg røykte som en damp i 16 år, men syntes aldri det å røyke var noe særlig. Jeg røkte fordi jeg var avhengig, og at jeg ikke klarte å la være. Etterhvert ble denne avhengigheten så stor, at jeg måtte innbille meg at røyk var godt, for å få sjelefred nok til å fortsette. For da ville jeg ikke slutte.
Nikotinavhengighet er slik at man innhalerer giftig gass som inneholder nikotin (og annen gift), slik at nikotinen, gjennom lungene, tas opp av blodstrømmen, og igjen påvirke belønningssystemet i hjernen (frigjør bla. dopamin). Denne avhengigheten var for meg så stor at jeg gladelig riskerte både andres og egen helse, så lenge jeg fikk fortsette å tilføre kroppen nikotin. Men på ett eller annet tidspunkt begynte jeg å søke etter noe som kunne hjelpe meg med min avhengighet. For jeg hadde jo ikke glemt hvor deilig det var å være FRI. Så etter mye om å men ble jeg anbefalt en bok av Allen Carr som heter "Endeilig ikke-røyker". Der lærte jeg om den lette måten å slutte på. (Boken anbefales, jeg har ikke kjennskap til noen redskap som er mer effektiv i forhold til å slutte å røyke. Men jeg er ikke noen ekspert. Kun en lykkelig eksrøyker).
Gjennom boken klarte jeg å endre mitt tankemønster tilbake til slik jeg tenkte FØR jeg begynte å røyke. Og dette medførte flere ting. Jeg ble bla. motivert. Dette var noe jeg ville. Denne motivasjonen vedvarte (ikke opp som en bjørn, ned som en fell). Jeg fikk også gjennom boken en interlektuell forsåelse for min egen avhengighet. Og med denne forståelsen var det helt greit å slutte å røyke. Det er klart at jeg kjente abstinensene (jeg røkte sterk rulletobakk i alle år). Men det var en helt overkommelig oppgave. Jeg har faktisk hatt mange influensaer som har vært værre. Hos meg var det slik at etter 3 uker hadde jeg ikke det minste lyst på nikotin. Og siden jeg hadde endret tankemønsteret og forståelsen min av røyk/nikotin, var det uproblematisk å drikke seg festlig brisen, uten å tenke på røyken. Men jeg var litt forsiktig til å begynne med. Det tror jeg er lurt at du er også, om du ikke allerede har befridd deg selv.
Jeg trives kjempegodt uten nikotin. Har aldri savnet det. Og hvorfor skulle jeg? Til og med tennen mine er hvite nå. Det går lett opp bratte bakker til tross for min overvekt. Det lukter deilig av både meg og gardinene mine. Men det beste av alt, det er å være FRI. 
Ble litt ivrig her. Men jeg tror det er fordi jeg unner alle røykere å oppleve den deilige følelsen av å være ikkerøyker.

|