Tråd: Magnesiumoxid
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-07, 17:22   #55
Nantoz
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2007
Nantoz er på en erverdig vei

Sv: Magnesiumoxid

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Har ikke lest akkurat det referanseverket, nei, men har brukt tilsvarende jeg har fått tak i gjennom BIBSYS, når jeg har værtsøkt etter forklaringer på ulike tema omhandlende human ernæring med vekt på de biokjemiske prosesser som forekommer i forbindelse med inntak av ulike næringsstoffer i kroppen.

Har du forresten lest boken "Bedre uten Brød"? Den boka er ingen fagvitenskapelig presentasjon av lavkarbokosthold, men viser hvordan man innen denne kostholdsretningen baserer seg på ulik kunskap om human ernæring og biokjemi, som en basis for denne type kosthold.

Her tar man bl.a. opp virkningen et lavkarbokosthold kan ha på ulike sykdommer som bla.a. kreft m.fl. Enkelte av fremstillingene kan oppfattes som kontroversielle, og strider til dels med den rådende vitenskapelige forklaringen på b.a. utviklingen og spredningen av kreft.

De betraktningene som fremkommer i denne boka har slik jeg ser det svært mye for seg... for det er ingen tvil om at mange av dagens livsstilssykdommer kan direkte kobles til hva vi bl.a. spiser...

Så den boka anbefaler jeg deg også å lese...

.

Boken høres unektelig interessant ut, men det høres litt pussig ut at den ikke tar på seg å være vitenskapelig, men samtidig er i strid med rådende vitenskapelige forklaringer på patogenese?

Mangefullt eller feil kosthold er nok viktig faktor i utviklingen av mange sykdommer, både på nasjonal og global basis.
En ganske stor kapitelbolk i Robbins & Cotran Pathologic Basis of Disease handler om ernæringsmessige årsaker til sykdomsutvikling.

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

jeg mener man både bør og må lese boken omhandlende kostholdsfilosofien før man begynner å involvere i diskusjoner om den som sådan..

Mitt første innlegg i denne tråden var en post der jeg frarådet trådstarteren å bruke laksativer på en fast basis.
Det er noe jeg kan stå inne for uten å ha lest ketolyseboken.

Nantoz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lippincott Svar med sitat