Tråd: Magnesiumoxid
Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-07, 10:54   #5
Nantoz
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2007
Nantoz er på en erverdig vei

Sv: Magnesiumoxid

Det er jo ikke noe særlig bra om du er blitt anbefalt å bruke avføringsmiddler over lengre tid.
Det vil føre til at du over tid vil bli irritert i tarmen og muligens utvikle problemer på grunn av det.
Mye av grunnen til at du blir forstoppet ved en lavkarbodiett er fordi kostholdet mangler kostfiber.
Kostfiber tas ikke opp i kroppen, men fører til at avføringen blir mykere og at maten bruker kortere tid på veien gjennom tarmene.

Gode kilder til kostfiber er grove kornprodukter, rotfrukt og noen typer frukt.
Nøtter (særlig mandler og usaltetede peanøtter) bør vel være gode, naturlige kilder til kostfiber for deg. Lite karbohydrater, masse protein, ikke noe kolesterol og masse sunt fett.

Du kan jo også ta tilskudd av kostfiber, men naturmetoden er nesten alltid best.

Magnesiumdioksid (milk of magnesia) er etter det jeg vet ikke spesielt utbredt i Norge, men det er mulig det selges på helsekostforetninger.
Idoform er et reseptfritt prepara som optimaliserer bakteriefloraen i tykktarmen, og som kan tas hver dag. Hjelper både mot diare og treg mage.

Om du absolutt må ha avføringsmiddler tror jeg Movicol fungerer ganske bra.
20 doser er untatt reseptplikten, men jeg vet ikke hva prisen er. Tror ikke det koster noe særlig.

Nantoz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lippincott Svar med sitat