Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-07, 22:22   #27
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker eller innmat - hva er best?

Tror det var i "Bedre uten brød" jeg leste at man trenger mindre fiber på lavkarbokosthold. Vi trenger mer fiber når vi spiser mye karbohydrater, for matmengden er mye større, og tarmen trenger hjelp for å få maten fraktet igjennom. Men etter en tid på naturlig kosthold (les: lavkarbo) trener man tarmmusklene tilbake til det nivået de skal være på, og da trenger man ikke alle disse fibrene. Fiber irriterer tarmen, og derfor er det absolutt ikke bra å få i seg for mye fiber heller ...

Når det gjelder grønnsaker vs innmat - hvorfor må det være enten - eller? For min del har jeg en nedarvet aversjon mot innmat, men kyllinglever kunne jeg godt tenke meg å prøve. Jeg spiser leverpostei også. Men jeg kunne ikke tenke meg å ta vekk de fargerike, friske grønnsakene fra kostholdet mitt. Den visuelle effekten er kanskje ikke den viktigste, men den har mye å si for matlysten til mange. Og fordøyelsesprosesen starter i det man lukter eller ser mat man har lyst på ...

Med litt mer alternativ vinkling er faktisk fargen på maten man spiser veldig viktig ...

Mennesket er omnivor biologisk sett - det vil si at vi kan spise og nyttiggjøre oss flere former for mat. Vi er hverken rovdyr eller planteetere, men er en blanding av begge.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat