Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-07, 21:23   #1
nomma
Seniormedlem

nomma sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 53
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Nommas "Livstil for Livstid"

Ja nå starter jeg treningsdagbok, noen har kansje fått med seg at jeg har begynt på en prosjekt i regi av RSSO St.Olav.
Det er ett Poliklinisk behandlingsopplegg for sykelig overvekt..Liker ikke ordet sykelig.. så jeg liker bedre ordtaket "Livstil for Livstid"
Knall bra ordtak, en tidligere deltaker brukte det på en forelesning han hadde for oss.

Opplegget går ut på at to dager i uken skal møtes på St.Olav. Mandager har vi Samtaleterapi med ergoterapauter, sosionom, dietist og psykolog. Dagen avsluttes med Basseng-trening. Onsdager møtes vi til veiing og sal- eller ute-trening. Fredag har vi egentrening og må føre treningsdagbok.. Dette skal vi bruke 10 mnd på.. og vi vil bli oppfulgt i 5 år etterpå...

2 uker etter oppstart synes jeg det er ett helt supert opplegg..og jeg har fått en unik mulighet til endelig å forandre livet mitt.. Er kjempe motivert.. Håper etterhvert at dette opplegget kan bli tilgjenngelig for alle overvektige.. og det er det som også er målet har jeg forstått..vi er jo bare prøvekaniner...

Jeg vil bruke denne jorunalen til å registrere trening og kanskje etterhvert også registrere maten jeg spiser.. Føler pr i dag at maten går sånn passe bra.. det er blitt satt fokus på å ikke gape over for mye i begynnelsen..en "kan" ikke samtidig legge om kosthold, begyne å trene, slutte å røyke osv.. Hode skal også henge med, så det kan bli en del tøffe psykiske påkjenninger i løpet av de neste 10 mnd..

Jeg velger å konsentrere meg om å komme igang med treningen..Så får jeg ta de andre tingene komme etterhvert..

Denne uken har treningen gått bra så lang:

Mandag: 45 min vann-aerobic
Onsdag: intervalltrening i bakke.. gikk først i 15 min, 4 min kjapp gange opp bakke (Lillegårdsbakken på Bakklandet), gikk ned igjen, gjentok dette tre ganger. Avsluttet med rask gange i 15 min.
Torsdag: kjapp gange i 15 min..(måtte få mjuket opp støle muskler )

Resten av uken er planlagt:
Fredag: styrketrening
Lørdag: 2-3 timers husarbeid
Søndag: Familetur

"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat