Tråd: Sunt sukker
Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-07, 17:21   #20
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Sunt sukker

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Den beste sjokoladen jeg har smakt var en 80%+ sjokolade fra cluizel med tørkede kakaobiter oppi. Bitene hadde samme konsistents som nøtter (som jo er gleden ved nøttesjokolade) men smakte sjokolade.

Ja takk! Tror ikke jeg har smakt Cluizel med nibs (som det heter). Min favoritt er Domori Break. 80% med nibs. Den fåes kjøpt noen steder i Norge nå. Food Story i Stavanger, Colonialen i Bergen og Gutta på Haugen på St.Hanshaugen i Oslo. Ellers har de den beste sjokoladen i NATO på Jacob's på Holtet. Valrhona Ampamakia. Den er helt syykt god, men har dessverre bare 64% kakao og må brukes med varsomhet.

Freia Melkesjokolade inneholder vel så lite kakao at den nesten ikke kan klassifiseres som en sjokolade. Her er det vegetabilsk fett og søppel over en lav sko. Man kan gjerne se på matvaretabeller og telle karbohydrater og hvasomhelst, men det er ikke mulig å inkludere melkesjokolade i en seriøs lavkarbodiett. Det kommer ikke til å fungere i praksis.

Mørk sjokolade inneholder forresten mye mettet fett, magnesium og kalium. Jeg pleier å bruke mørk sjokolade som treningsmat på lengre treningssamlinger. Det er helt ypperlig, for du trenger veldig lite for å bli mett og i tillegg varer det lenge.