Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi
Hei.
Jeg er ganske ny her inne og driver og studerer på diverse kosthold. Jeg har lest mye av det du har skrevet om optimal ernæring og slenger inn en liten kommentar her for å takke for fine innlegg og mye god informasjon. Og noen tanker/grublerier fra meg.
Nå har jeg kjørt meg litt fast med vekta, og jeg har vært usikker på hva jeg skal spise.
Jeg har lest boka til Skaldeman og synes det virket lovende, og spiser altså kjøttdeig, rømme, fløte, fisk og egg, masse fett, lite karbo og ikke mye protein heller. Iflg Skaldeman så skulle man passe på å få i seg minst like mange gram med fett som summen av protein og karbo, helst mer. Så langt finner jeg mange likheter mellom Skaldeman og OE.
Feilen min er nok at jeg har spist altfor mye, for jeg har vært sulten. Og trodde ikke at mengden var særlig viktig.
Så leser jeg her på tråden din og regner ut til meg selv at det passer med ca 65 gram protein, ca. 130 gr fett og ca 32,5 gram karbohydrater
Dvs. ca 325 gram kjøtt/fisk/ost, 130 gram smør/olje og 650 gram grønnsaker evt. 300 g grønt og litt annet.
Dette tillater meg ca. 1,105 kilo mat, og gir ca. (260 + 1170 +130) = 1560 kcal på et døgn. (Jeg er 165 cm høy)
Jeg synes dette virker litt lite, men da skjønner jeg jo hvorfor jeg ikke har gått ned noe mer hittil.
Jeg har nemlig innbilt meg at OE er stoore mengder med feit mat og få begrensninger, he he..
Jeg har lastet ned programmet mat på data og gleder meg til å forstå noe av det. Er på jakt etter menyer og kostplan.
|