Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-07, 13:05   #48
Begod
Seniormedlem

Begod sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 57
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Trening og livslengde

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Men det kommer an på kaloriinntak: Min gjetning er at trening tærer på kroppen, og at kroppen henter seg igjen om den har nok kaloriinntak til å kunne gjøre det. Men denne "innhentingen" gjør den ved å på en måte leve fortere - altså å eldre deg i høyere hastighet. Her kunne det forresten vært artig å sett noen studier knyttet mot Skaldemanns observasjon om at cellene hans ikke eldes på det kostholdet han er på nå.

Jeg lurer på om det ikke har mye med oksydering å gjøre? Jo mer du puster desto fortere eldes du? Inntak av masse karbo øker vel også oksyderingen?

Sitat:

Under et foredrag jeg var på med Arne Næss (senior), kunne han fortelle at olympiske atleter lever i snitt 20 år kortere enn oss andre, og ikke bare det: Da atletene ble gitt et hypotetisk valg mellom å få OL-gull men så dø 2 år etter, og å ikke få OL-gull men leve vanlig lenge, svarte over 2/3 (husker ikke presis tall her) at de ville ta gullet!

Jeg har lest det samme,men da fra en amrikansk undersøkelse om doping.
Hvis man kunne ta et preparat som garanterete Ol gull, men som ville medføre døden innen 2-3 år så ville 70-80 % tatt preparatet.

Sitat:

Så jo, "litt jogging" hjelper for å få opp kondisen, men det å få opp kondisen er ikke nødvendigvis positivt for livslengden. Veltrenthet skal visst ikke hjelpe mot hjerte-karsykdommer en gang! Men det skal hjelpe på kroppens evne til å komme seg etter et anfall.

Nei, kansje ikke på livslengden, men på livsgleden og det er derfor jeg driver med det her. Jeg har ingen illusjoner om at jeg kommer til å leve lenger enn andre. Når formen er så dårlig at det går ut over livskvalitet så er det på tide å komme seg ut av sofaen, selv om det ikke øker livslengden.