Hm....... det er 4 gram karber i 100 gram blåskjell (uten skjell)...Det er tillatt på induksjon ifølge boka. Syns godt du kan unne deg noen hvis du liker det !
Opprinnelig lagt inn av Karin
Mengden er grei: Ca 3 amerikanske kopper (7.5 dl) grønnsaker per dag. Dette vil inneholde ca 20 g karber.
Karin og jeg er ikke helt enig når det gjelder telling - OG mengde karber ser jeg. Siden alle grønnsaker stort sett inneholder forskjellig med karber (selv de som står på tillatte lista) er det litt "spooky" å bare gå utfra at 7,5 dl har 20 karber. Da ender du garantert opp med å spise altforlite !! Det er derfor den engelske europeiske utgaven har oppgitt vekt i gram som mål og ikke kopper, det passer oss europeere bedre. 3 kopp broccoli inneholder 6 netto karber, 3 kopp blandet grønn salat 3 netto karber. Rød + grønn og gul paprika er det jo masse forskjell på bl.a.
Min mening er det som står i boka, at man BØR veie maten i begynnelsen for å venne seg til hvor mye karber de forskjellige matvarene inneholder. Da er det mye lettere å gå over i fase 2 hvor man skal legge til 5 og 5, senere 10 og 10. Jeg gikk på mange tabber sjøl i begynnelsen fordi jeg trodde det var så lett å beregne ..... Oooooops ! Var det SÅ lite jeg spiser, - eller verre; Ooooops, var det SÅÅÅ mye !! Kålrabi har 6 netto karber pr 100 gram. Og 100 gram kålrabi er søren ikke mye !! Nå spiser jeg først og sjekker etterpå. Som regel går det bra, men det er mange års trening som ligger bak.
Nåja, skal ikke diskutere dette her - vi får bare være enige om at vi er uenige og at meningen er forskjellige !!
Du finner fort ut av DIN måte å gjøre det på !!
Kos deg på festen da !
PS Ikke bli sinna da Karin !!