|
Sv: 4x4 intervalltrening
Jo, det å lete på nettet er en nesten sport i seg selv, og jeg har jo lest øyet stort og vått der. Men i bunn og grunn har jeg funnet ut at det beste er å komme så nær undersøkelsene som er gjort som mulig. Når resultatene blir andre, tredje og ikke minst fjerdehånds er det lett at det aldri egentlig var resultater av undersøkelser i det hele tatt - sånn som med den myten om at man max kan nyttegjøre seg 30g protein per måltid. Den myten har solgt mange spann proteinpulver, så den har jo vært nyttig for noen.
Mine mål med trening? Vel, jeg pleide å løpe mye, og på den tida var jeg tynn som ei flis. Deff som Clarence Bass (selv om muskelmassen vel neppe var av samme slaget). Så det er ikke tvil om at langtrening brenner av fett. Det jeg merket var dog at det ikke gikk å kombinere med beinstyrke uten at overtreningen meldte sine symptomer i form av "forkjølelse" og matthet.
Men i mer moden alder har jeg også funnet stor nytte i kombinasjonen intervalltrening + lange gåturer. Intervalltrening da ikke hver dag eller i volum, men i korte, dritharde økter som smaker blod. Det går greit sammen med styrketrening uten å bli utbrent.
PS: Visste du forresten at mange vektløftere (de som slenger vektene over hodet, altså) ikke trener aerobt i det hele tatt, men likevel er målt med svært høy aerob fitness? Deres trening er jo på mange måter en ekstrem-versjon av intervalltrening.