Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-07, 22:06   #34
Solan
Medlem

Solan sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 59
Solan er ny på veien

Sv: 4x4 intervalltrening

Ganske langt, men en del interessant, slaskalainen. Jeg måtte dog bla en del nedover før jeg fant det jeg spurte om: grunnlagsmateriale.

Sitat:

Går man til annen undersøkelse vil man finne andre konklusjoner enn som trekkes i Canada-testen.
http://www.trainsmart.com/new_newsletter.asp
klikk på ”Sports science with Joe Beer” + så ”Fat Burning”.

Lite sammendrag
· maksimal fettforbrenning ved 50-60% av vo2maks. cirka 60-<75 % av maksimalpulsverdier
· fettforbrenningen stoppet opp ved rundt regnet 90% av maksimalpuls
· hos dårlig trente var maksimal forbrenning allerede ved rundt lave 35 av vo2maks.
her snakker vi kanskje om puls 50-60% av maksimalpuls
· det viktigste er regelmessighet – mens CB nærmest anbefalte uregelmessighet

Jeg vil kjøpe hele artikkelen.

Hvis du kjøper hele, send den gjerne over til meg. Det jeg legger merke til, i forbindelse med denne tråden, er at

• 4x4-intervallene er av en annen type enn de som nevnes i undersøkelsene vi begge siterer. 4x4 minutter på 90% av max er neppe aktuelt for så fryktelig mange.
  • Når du er bedre trent, øker evnen til å brenne fett ved høyere intensitet. Dette stemmer også overens med C Bass sine observasjoner om at intervalltrening gjør at man brenner mer fett ved høyere intensiteter.
  • Man kan ikke trene både hardt og lenge. De som prøver å trene hardt lenge blir utbrent. Sammensetningen av noe hardtrening med lengre økter på lavere intensitet ser derimot ut til å fungere bra: Intervalltrening for å øke intensiteten hvor man forbrenner max fett + langtrening for nettopp å forbrenne dette fettet.
  • Triatleter er neppe eksperter på fettforbrenning. De trenger ikke engang å ha halvveis peiling! Så mye aktivitet som de naturlig har for sporten sin, har de ikke noe behov for å fokusere ytterligere på fettforbrenning.

Venter på mer om denne påstanden om at fettforbrenningen skrus av for 9 timer etter intervalltrening. Som du vel gjetter er jeg heller skeptisk.

Sist redigert av Solan : 14-03-07 kl 22:17.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat