Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-07, 01:07   #15
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Det enkleste er hvis kroppen skaper en lyst på noe når den har behov for det - f.eks. at mangel på c-vitaminer fører til at man har lyst på innvoller eller grønnsaker.

Jeg har ofte veldig lyst på løk, og da tenker jeg at det er fordi jeg har behov for løk som næringsmiddel på en eller annen måte. Men siden jeg også har lyst på mye som definitivt ikke gir meg noe jeg har behov for så stemmer det ikke alltid.

Skaldeman er veldig tilhenger av at kroppen vet best, men han er også veldig striks på enkelte ting som han har lyst på og samtidig skjønner at han ikke har godt av. Det blir liksom at kroppen vet best innenfor noen trygge rammer.

Tror fellesnevneren på det du tenker på er naturlig og ren mat, jeg, og der er vi nok enige de fleste av oss, med unntak av enkelte aktører innenfor produksjonssiden av dagligvarehandelen da...

Men husk at også Skaldeman, til tross for sine bastante uttalelser i media, anbefaler han både inntak av "ovanjordiska" grønnsaker OG at man tar multivitaminer i sin bok, så det er et lite stykke fra det han har gått ut og sagt i media, og det som han faktisk skriver...

Opprinnelig lagt inn av "Spis deg ned i vekt" av Skaldeman – side 227

Om kosttilskudd

Jeg mener at kosttilskudd er bra. Det er ikke lett å få en fullverdig kost i dagens samfunn, uansett hva du spiser. I teorien kan vi få alt vi trenger ved å spise innmat, flintstek, tørket reinkjøtt, tørket fisk, blåskjell, snegler, hasselnøtter – men hvem klarer det i praksis? Derfor bør vi komplettere med kosttilskudd.

Enn så lenge kan vi kjøpe så hvilke vitaminer og mineraler vi vil i forretningen, men nye EU regler kommer til å begrensetilbudet sterkt....

....

Se imidlertid opp for hvilke vitamin- og mineralpreparater du bruker. Det står ofte på boksen at de inneholder dagsbehovet av alt man trenger, men det er en sannhet med modifikasjoner. Når jeg spiser den strikte dietten min, kompletterer jeg for sikkerhetsskyld med en multivitamin tabelett og noe ekstra B-vitaminer.

Noen multivitamin tabeletter inneholder fosfor og magnesium, noe som ofte er en mangelvare. Du bør ytterligere tilføre magnesium samt en skikkelig dose kalium. Vet du selv at kaliuminntaket ditt er dårlig, kan du overveie å legge til en reseptfri kaliumtablett.

Så, en ting er som sagt hva man kan spise, en annen ting hva man bør spise. og det er her jeg mener det beste er å basere inntaket av vitaminer, mineraler og kofaktorer i form av naturlig mat, det være seg i form av animaske eller vegetabilske (les nøtter og grønnsaker mv.) matvarer.

I dagens moderne lavkarbokosthold, som for de fleste av oss med normalt kjøttinntak og lite inntak av innmat, bør dette kostholdet da også innbefatte bl.a. nøtter og ulike typer grønnsaker, i tillegg til animalske næringskilder, for at man kan kan snakke om et balansert lavkarbokosthold.

Og om noen skulle lure, så tar også jeg vitaminer. Personlig benytter jeg meg av Torkils vitamin- og mineralkonsept. Men det er en helt annen debatt/diskusjon...

.

Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 12:20.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat