Sv: Hjelp, jeg liker ikke gr.saker
Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.
Joda, slaskalainen, det kan jeg, men gjør det sjeldent, da dette var ment som et eksempel basert på fordelingen mellom næringsstoffene som vi bruker på OE.
.
Tall er "farlige". Tall er noe som har makt over sinnet vårt. Siterer fra din blogg. Kanskje skulle du kommentere det forholdet der også?
”
85 gr protein x 1,25 = 425 gram kjøtt/fisk
170 gr fett x 1,11 = 170 gram smør/olje*
42 gr karbo x 5,00 = 850 gram grønnsaker
* = noe større mengde om jeg beregner bruk av rømme, fløte el.l.
Totalt veier en dags måltider for meg ca. 1,5 kilo, og gir ca. 2500 kcal, hvilket er mer enn nok for en moderat aktiv, velvoksen mann. Kvinner trenger dog ofte noe mindre energi. Med et slikt kosthold vil vekten lettere komme i balanse- man går ned om man veier for mye- og opp om man veier for lite.
”
Det kan jo misforstås dette uten at noen legger noe ondt i det med å sitere eller spørre eller kommentere eller hva det måtte være! Generelt flotte blogger!
Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.
På OE/Lutz skal man derfor IKKE kutte ut grønnsakene, da de inneholder livsviktige enzymer, sporstoffer og andre næringsemner som er viktige for bl.a. hormonbalansen i kroppen vår, noe jeg tror også Torkil på Ketolysekuren er opptatt av...
Hva som er livsviktig for hva og ikke, hører vi mye om. Ikke alltid er det overensstemmelse heller. Et poeng er at når noen framhever sine problemer med grønnsaker, blir svaret oftest tamt og dogmatisk.
Optimal Ernæring er prinsipielt interessant grunnet hva som er sunn mat. Likevel blir det litt for sært at man skal bruke kalkulator for å finne ut hvor mye skal ete av hver ”sort”.
Er vi blitt maskiner for hvilke kalkulatorene bestemmer?
Calculus Victus - Optimal Diet Calculator for eksempel om du skjønner meg og det er ikke slemt ment!
Dette blir også en av eventuelle grunner til at mange er skeptiske til lavkarbo, når det nærmest proklameres at man må sitte med kalkulatoren for å spise ”riktig”.
Kwasniewski har en del rare ideer om forhold i Bibelen, i alle fall om vi skal tro ting gjengitt i ”Mat og Helse” (noe jeg etter hvert blir mer og mer i tvil om).
http://www.matoghelse.no/index.php?id=312997
Her nærmest idiotifiserer man menneskene i oldtiden og leser en bok, men snur opp ned på rekkefølgen i det boken selv sier, for å få ting til å passe med ens egen filosofi. Faktisk sier Bibelen at menneskene ble skapt til å spise vegetarisk, mens Kwasniewski snur opp ned på det.
Først lenge senere ble kjøtt av dyr Bibelsk sett tillat.
Greitt, alle får mene det de vil, men da bør han ikke blande den boken inn. Det er temmelig flåsete og styrker ikke hans teser om mat eller kosthold som vi i dag kaller det.
La oss gå videre i omtrentlighetene……..
Sitat fra artikkelen i Mat og Helse (http://www.matoghelse.no/index.php?id=312997
):
” Ifølge Kwasniewski og Chylinski foretok datidens guder eksperimenter for å vise menneskene hva de skulle spise. Et av dem pågikk i hele 40 år etter at Moses hadde ledet flukten fra egyptisk fangenskap og dro med sine folk ut i ørkenen. Der levde jødene på fire liter manna per dag, et sukkerholdig, proteinrikt pulver utvunnet fra en ørkenplante som minner om lav og vokser på stein, trær og fjell. Eksperimentet viste at de som levde på manna, ble lydige undersåtter for lederskapet. Ifølge de gamle skriftene var det ”bedre å sulte i hjel enn å spise det gule melet”.
Her er ulogikken ute og går igjen. Så vidt meg bekjent var det ingen plante der nede som ga denne mannaen 6 dager i uka, men ikke den syvende………..Her kutter man galant vekk dette. Videre sier Bibelen at mannaen var hvit og ikke gul. Dessuten står det at mannaen ble ødelagt natten over, men ikke den folden som skulle plukkes ekstra den 6.dagen.
Ok, når disse er så ”unøyaktige” med både rekkefølge og beskrivelser ellers, så kan man også lure på deres ratioer mellom de 3 forskjellige næringskildene. Er forskningen preget av like stor omtrentlighet og andre useriøse elementer?
Nå er ikke dette en tråd om Bibelen. Men det kan være greitt å se hva som er blitt sagt opp mot de kildene man selv bruker. Nå rokker ikke dette noe ved fortreffeligheten ved lavkarbo for de som lever på det, og takk for vi at har skjønt, vi som må leve slik.
Lavkarbodietten er veldig enkel og grei i sitt fundament. Derimot er jeg mer betenkt på fastsatte prosentsatser og milimeterjustis. Selvsagt kan de være det aller beste for noen, men sannsynligvis ikke for alle. Det leie er at det framstilles som om det meste avhenger av smådetaljer som noen prosenter og noen gram her og der. Innen retningslinjene bør hver enkelt finne sitt nivå. Det er lett å skjønne, fordi det er jo så mange dietter innen lavkarbo.
Et annet sitat fra artikkelen til ettertanke fra artikkelen http://www.matoghelse.no/index.php?id=312997
” Retningslinjene som ble formulert av fortidens vismenn når det gjelder hvilke matvarer som egner seg til menneskeføde, var basert på praktiske erfaringer mer enn teoretisk kunnskap. For eksempel kjente ikke Bibelens forfattere årsaken til trikinose, men pga. at svinekjøtt kan overføre smitte med denne parasitten, ble svinekjøtt ekskludert fra menyen.”
Dette er jo også historieløst av tidsskriftet. Hos jødene var det totalforbud mot å ete svin.
Men de ”opplyste” grekerne så på det som en delikatesse. Mao Var det vel ikke så lett å se trikinene på praktiske erfaringer slik forenklet i artikkelen i M&H.
|