|
Sv: Hjelp, jeg liker ikke gr.saker
Liker man ikke grønnsaker, er det ikke noe umoralsk ved det. Dette er hovedsakelig faktisk en smakssak. Det er faktisk mange som ikke liker det, eller som får problemer ved inntak av det. Det er heller ikke avgjørende at mange ”retningsguruer” involverer grønnsaker.
Man har da 3 valg
1) Lukke øynene og spise grønnsakene og late som om man spiser noe annet.
2) Prøve å lære seg å like dem ut fra å fortelle seg selv at det er både sunt, nødvendig og godt.
3) Hvis dietten man følger krever grønnsaker – rett og slett å bytte diett. Ingen retning av alle retninger innen lavkarbo er uerstattelige vs de andre, i alle fall ikke om dietten krever noe man absolutt ikke liker eller tåler.
I optimal diett anbefaler Knasniewski en god del grønnsaker. Den profilerte og dyktige forumisten Ziggy spiser en god del grønnsaker ifølge hans blogg. Faktisk leste jeg at han kunne ete rundt 850 gram grønnsaker om dagen. Greitt og flott om han kan.
Men det ville være en pine og en plage for dem som ikke liker grønnsaker, og ville neppe føre til at man fortsatte lenge på dietten. Selv er det ikke det at jeg ikke liker grønnsaker, faktisk kan det smake utrolig godt, men jeg får vondt av dem om jeg tar særlig mer enn en håndfull. Bare noe hodekål er mottagelig. Dette være seg rå, kokte, dampkokte eller hva som helst. Slik er det for andre også.
Den polske legen Mariusz Glowacki, som i det store og hele behandler mange pasienter etter Kwasniewskis metoder, anbefaler idrettsfolk / de som trener mye å like godt ta karboprosenten fra loff som grønnsaker, for å slippe selve matmengden. Så grønnsaker er nok ikke noen nødvendighet generelt sett.
Vi kan bare se på eskimoene og masaiene, selv om noen kommentarer rundt eskimoene feilaktig kan gi et annet inntrykk om grønnsakenes nødvendighet. Men det er lov å være uenig, Atkins og Knasniewski er heller ikke det samme, selv om grunnideen er det.
|