Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-07, 23:34   #20
jorang
Medlem

jorang sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Kristiansund
Alder: 64
jorang er på en erverdig vei

Sv: Den bedste fedt forbrenning?

Opprinnelig lagt inn av jorang, her.

Det er viktig å forstå i forhold til all trening at kondisjonstrening og styrketrening har to ulike funksjoner i forhold til fettforbrenning og vektreduksjon:

- Kondisjonstrening som spinning, tredemølle, elipsemasking, romaskin etc gjør at man forbrenner kalorier 'der og da'. Godt egnet for vedlikehold av vekt når den er nede på den vekta man øsnker
- Styrketrening øker muskelmassen i kroppen, og man øker samtidig grunnforbrenningen slik at man øker forbrenningen av kalorier og fett gjennom hele døgnet - også når man hviler. Etter min mening er dette en effekt som er meget ønskelig når man ønsker å redusere og holde vekta. Hvis man ønsker å begrense styrketreninga er det kanskje en ide og sørge for å drive styrketrening av beina. Her sitter ca 50% av kroppens muskelmasse, og noen enkle øvelser på beina vil altså gi stor uttelling i økt grunnforbrenning.

Når det gjelder kondisjonstrening kan en pulsmåler av ett eller annet slag være et nyttig hjelpemiddel. Se dette som jeg har sakset herfra - http://www.treningspartner.no/?page=...tent&id=435228

Det viktigste budskapet er kanskje hvilket utbytte man får når man trener med forskjellig intensitet. For fettforbrenning er 60-70% av maks-puls å foretrekke

Vil gjerne legge til at jeg fikk en liten korreksjon i et annet forum om at så lenge man er i ketose vil man forbrenne fett med en gang - uansett med hvilken intensitet (puls) man trener. Dette er selvfølgelig både logisk og riktig.

Min personlige erfaring er at man klarer vesentlig mindre i ketose - har altså mindre utholdenhet og man blir tidligere og lettere stiv i muskulaturen. Dette gjelder både kondisjonstrening og styrke. Men hold ut - og tren mye, muskelmassen vil gå oppover, og fett% vil påvirkes positivt av trening

Neste delmål: 90kg til St.Hans!
jorang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat