|
Sv: Alkoholspørsmål
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
Jeg pleier å lage vin selv. Så langt bare hvitvin. Lar dem som regel stå en uke lenger enn det står i oppskrifta, da blir den ikke så søt.
Det er noe jeg også liker godt.. Jeg har laget noen viner helt fra bunnen, med svært varierende resultater, for å si det mildt..
Og noen halvfabrikata er virkelig helt greie. For noen år siden så var jeg med i en vinklubb (Scala) den eksisterer ennå. Derfra kom det mange gode byggesett. Det var viktig å følge oppskriftene og måle sukkerinnholdet, for det må ikke bli for tørt heller. Jeg foretrekker den i ale fall over +1 og helst et sted rundt +5 på OEvekta (sukkermål)
Det er jo alltid et triks hvis man ønsker sterk vin, å tilsette litt mer sukker etterhvert, for å få vinen til å gjære lenger og bli krutt, men jeg synes ikke noe om at det blir mer enn 14 %. Den hjemmelagde plommevinen min kom opp i 20. Den har jeg fått mye skryt av. Det er sånn kosedrikk som man ikke hiver nedpå mye av.
Kanskje det var en god idé nå før sommer og terassevindrikking.. slenge sammen noen tørre, snurpesure lavkarboviner 
|