|
Sv: Mulig å kombinere noe ala Grete R. og lavkarbo?
Hei! Til opplysning så skriver Atkins inngående om dette med kalorier, for selv om det er underprioritert å telle kalorier framfor karber, så blir det godt forklart hvorfor man ikke behøver å telle kalorier, noe som er greit ettersom det er noe som sitter fundamentalt i slankementaliteten til folk.
En ca regning vil vise at du lever på omtrent like mange kalorier som på en vanlig lavkaloridiett når du går på Atkins, dette fordi veldig mange kalorier forsvinner fra sukkeret og den raffinerte maten, og den fettholdige maten som er fraværende hos lavkaloridiettene, justerer det opp igjen.
Jeg skjønner at det ikke er lett å skulle venne seg til fett i starten, vi er jo indoktrinert over generasjoner med den alt for enkle teorien at man blir feit av fett, men dette er jo nødvenigvis ikke riktig! Det er i disse diettene lagt vekt på at det fettet vi som lavkarbere får i oss er fra naturlige kilder, og ikke kombinert med karbohydrater fra andre kilder enn gode grønnsaker, noe frukt etc.
Det er bra fett i kjøttet vi spiser, i oljer og smør, og ellers gode meieriprodukter. Jeg tror mange skeptikere ser for seg at folk som lever lavkarbo sitter med en bolle med smult og spiser med skje, eller bare spiser fettetranden på ribba, og drikker sjyen ved siden av, og andre underlige misforståelser...
Tenk på at hele ideen med lavkarbo er å gå tilbake til det naturlige utgangspunktet for mennesker, der livsstilsykdommer som diabetes og hjerteinfarkter og lignende var nærmest ikke-eksisterende.
Men aller viktigst, finn en filosofi du kan leve med resten av livet, og det er så klart helt kult å surfe litt mellom de forskjellige inntil du finner en som passer deg best!
Gå på biblioteket og lån noen av diettbøkene der, så vet du hvilken du skal kjøpe!
Jeg kjenner så mange som har prøvd Grete Roede, og vet fra dem at det er fryktelig vanskelig å følge opp. Jeg tror jeg kjenner et titalls personer som har lagt på seg alt de har tatt av på hennes kurs, pluss litt ekstra... Og av meg og søstra mi nå, så er det hun som har lang nese.... Stakkars vennen!
Men igjen så skal jeg ikke gå inn for å kritisere GR, for jeg er sikker på at dersom du følger hennes konsept til punkt og prikke så går du ned i vekt, og blir der dersom du kan spise og trene etter hennes anbefalning for resten av livet.
Og som det er sagt så mange ganger, vi er alle forskjellige, og det er ikke nødvendigvis sånn at selv om Atkins funker for meg, men ikke GR, så er det likt for deg!
Vi er som snøkrystaller på den måten
Ønsker deg uansett masse lykke til! Ikke nøl med å spørre menneskene her inne ut om alt ditt hjerte måtte lure på

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Sist redigert av Photobscura : 01-03-07 kl 12:01.
|