Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-07, 21:30   #22
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Splenda el natreen?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg har i det siste brukt splenda (bortsett fra nå som jeg på induksjon, men jeg tenker altså framover i tid her)

*Hva er splenda laget av?
*Hva med stevia? Og kan man kjøpe det i Oslo, isf hvor?
*Når en teskje med splenda veier ca et halvt gram, om jeg ikke husker feil, hvor mange teskjeer tilsvarer det som i Atkins-kokkeboka står oppført som poser av sukkererstatning?
*Kan man bruke splenda og steiva i alt man vanligvis har brukt sukker i? Bakverk også?

På forhånd, thank ju!

• splenda er sucrose og laget av sukker. Gjennom en kloreringsprosess fjernes sukkermolekylene.

Sitat:

SPLENDA® is the brand name for the ingredient sucralose. It is made through a patented, multi-step process that starts with sugar and converts it to a no calorie, non-carbohydrate sweetener. The process selectively replaces three hydrogen-oxygen groups on the sugar molecule with three chlorine atoms. Chlorine is present naturally in many of the foods and beverages that we eat and drink every day ranging from lettuce, mushrooms and table salt. In the case of sucralose, its addition converts sucrose to sucralose, which is essentially inert. The result is an exceptionally stable sweetener that tastes like sugar, but without sugar's calories. After consumption, sucralose passes through the body without being broken down for energy, so it has no calories, and the body does not recognize it as a carbohydrate.

• Stevia kan kjøpes på utvalgte helsekoster. Men det er ikke lov å selge det til menneskeføde. Det er "dyrefor" . Lettest er det vel å kjøpe på nettet. Sjekk www.stevia.no for mer info.
  • 1 pakke Splenda er tilsvarende 2 ts sukker eller 2 ts Splenda pulver. 1 pakke har 0.9 karber. 1 ts har 0.5 karber. Her er svaret jeg fikk da jeg engang i tiden sendte dem en mail og spurte:

Sitat:

SPLENDA(R) Granular
1 tsp (0.5 gm) = 0.5 gm carb = 2 calories
one half cup = 12 gm carb = 48 calories
1 cup = 24 gm carb = 96 calories

*1 tsp. = 1 serving

Packet of SPLENDA(R)
1 packet = .9 gm of carb = 4 calories

*1 packet has the sweetness of 2 tsp of sugar

Du kan ikke bytte ut sukker med Splenda i et hvilket som helst bakverk. Dette fordi sukker i mange kaker er med på heving og få frem en konsistens. Men ellers ka du bruke det til det meste !

Les mer her: http://www.splenda.com/page.jhtml?id...aking/main.inc

til høyre på siden står det en del råd og tips.