|
Sv: Options choc au lait
Opprinnelig lagt inn av Manina, her.
Som sagt, det var bare en liten kommentar ut i lufta...
Et lite pip, om du vil...
Det er mange teorier ute og går her inne. Og det skaper jo variasjon og en kan sammenlikne de forskjellige.
For meg så er ikke erstatningsprodukter veien å gå. Men det blander jeg meg ikke opp i.
Skjønner fremdeles ikke hvorfor og hva som er så galt med en ts en gang innimellom. Men slik er det vel med "luftige kommentarer". Det er ikke alltid det ligger så mange grunner/tanker bak 
Det jeg mente var at jeg heller ville spise 0.5 gram med søtstoff enn flere ss med andre kunstige tilsetningstoffer en ikke engang vet hva er.
Ellers er jeg absolutt helt enig med deg når det gjelder erstatningsprodukter. Jeg pleier som regel å advare ganske kraftig mot det meste av dem her inne. Også kunstig søtstoff. Det er viktig at man ikke bytter en avhengighet med en annen.
Men det er også viktig å forstå at for de som har sykdommer/intoleranser/allergier er det ikke alltid så lett om en ikke tåler f.eks. sukker. Man kan venne seg av med søtsmaken (jeg spiser bla. 99 % sjoklade uten problem), men mange retter/drikker smaker ikke slik en ønsker uten iallefall en liten dæsj. Det "løfter" smaken på en mte. Og som sagt er det kjempestor forskjell på 1 ts søtstoff (0.5 gram) en gang innimellom og 3 suketter/3 ts søtstoff pr kopp 4 eller 5 ganger daglig. Det er forskjell på å barbere seg og å skjære hue av seg for å si det sånn.
Egentlig ville jeg vel ha anbefalt Stevia eller bjørkesøtt, men siden det er litt krøkkete å få tak i får en bruke det legene anbefaler diabetikere som erstatning for sukkeret.
Men nå skal jeg ikke mase mer om det. Det var visst kakao det handla om her