Vis enkelt innlegg
Gammel 22-02-07, 14:20   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Hei, jeg har gått på dietten en uke nå. Har gått ned bare 2 kg, og selv om jeg har gått ned til ca 10-12 kh pr dag, så blir stixen ikke lyse lilla engang. Spiser egg og bacon til frokost, har spist 1-2 atkins 'lovlig bars' i løpet av dagen, 50-70 g camenbertost, drikker rikelig, regner en kopp koffeinfri kaffe med en fløteskvett i som 1 kh ( maks 2 om dagen) , rent kjøtt/ fisk til middag med 'rømme- eller - fløte -og -vann -saus 'med krydder og noen dager jevnet med litt blomkål ellers ingenting til, og siste måltid igjen enten egg og bacon eller egg og litt laks ( den jeg finner er tilsatt sukker så jeg har vært tilbakeholden med å spise de: maks 60 g om gangen). Men lilla blir den ikke, og 2 kg er ganske lite det, eller? ( Har som mål å gå ned ca 25 kg)

Er det Atkins du følger ?
Har du lest boka ?

Jeg spør fordi du i følge det du skriver ikke følger Atkins sine regler for induksjon. Alle måltider skal bestå av proteiner, fett og grønnsaker/antioksidanter. Hos deg ser jeg masse proteiner, men lite annet.

• Å gå ned to kilo på en uke er ikke "bare" - det er over gjennomsnittet og faktisk veldig bra. Dette har du iallefall ikke lov å klage på !
  • På Atkins skal du spise MINST 20 karber pr dag og de skal hovedsaklig bestå av grønnsaker. Du spiser lite eller ingen grønnsaker og å kutte ned karboinntaket har ingen hensikt når du ikke følger reglene. På Atkins er det ikke om å gjøre å spise lite. Å jevne med blomkål er liten vits i. Du trenger mer enn som så.
  • Atkins barer har ingenting på Induksjon å gjøre. De står IKKE på tillate matvarelista og da skal du IKKE spise dem. Atkins Nutritionals som lager disse har merket de med "alle faser" men det er IKKE i henhold til boka. De er også kjent for å hemme vektap.
  • Du spiser altfor lite fett. bacon til frokost/kvelds og en fløte/rømmeskvett her og der er ikke nok. Du kan f.eks. bruke smør (meierismør) eller kokosolje til steking. Dressing av olje over salater og grønnsaker.
  • At stixen ikke blir lilla betyr ingenting. Du tar av, det er det viktige her. Hvorfor ikke stixen blir lilla kan ha mange mange årsaker. Ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Du har kanskje drukket mye, slik at urinen er ”utblandet”. Kanskje stix’ene er for gamle eller lokket på boksen ikke har vært skrudd skikkelig på.
    Noen får aldri utslag på stix i det hele tatt. Men de er i ketose, brenner fett og kiloene forsvinner. Hvis du tar av, hvis klærne sitter løsere, du føler seg vel og ikke er sulten hele tiden, - da er man i ketose, - uansett hva stix’en sier. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet.

Du går ikke raskere ned om du har mørk stix.
    Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
    Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Les også disse disse:
Lykke til videre !