Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-07, 12:40   #13
jankph
Seniormedlem

jankph sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 61
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Hvorfor gir fett inn, masse fett ut?

Det er mulig jeg svarer helt feil her, men da får andre korrigere meg. Det er jo det som er det fine med dette forumet, at ingenting blir stående uimotsagt om man skulle være helt ute på viddene.

På en vanlig lavkaloridiett ligger man langt under det daglige energibehovet, for på den måten å stimulere til at kroppen bruker av egne energilagre for på den måten å miste vekt. Det uheldige med det er at kroppen først bruker opp glukogenlagrene, så protein/muskler og til slutt fettlagrene, både fordi fett er tyngst omsettelig til energi og fordi kroppen gjerne tviholder på fettet...gammel mekanisme fra urmenneskets tid med tanke på at man aldri visste når neste sulteperiode kom. Med andre ord, på en lavkaloridiett vil man miste vekt, men også muskler.

På en ketogen diett ligger man gjerne bare litt lavere, eller litt over det daglige energibehovet hva kalorier angår, skjønt kaloritallet i seg selv ikke spiller noen rolle. Poenget er å spise minst mulig karbohydrater, og på den måten å stimulere til fettforbrenning, fordi det å spise fett og protein skiller ut glukagon. Ved ikke å spise karbohydrater vil kroppen etterhvert instille seg på at fett er det som gir energi, og hvis jeg har fortstått det riktig er det enklere for kroppen å omsette eget fett til energi enn det fettet du tilfører kroppen med maten.

Akkurat hvor balansepunktet ligger for den enkelte i forhold hvor mye fett og protein inn som gir fett ut er forskjellig fra person til person (ikke "ut" i ordets rette forstand, men det at du bruker av det fettet du har heller enn av det du spiser).

Ketoner er såvidt jeg har skjønt et biprodukt av at fett brytes ned til energi for kroppen. Det kan komme av eget kroppsfett, men kan også komme av det fettet du spiser. Ketoner i urinen er ikke fett som forsvinner ut...

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat