Vis enkelt innlegg
Gammel 29-10-04, 19:42   #48
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Mam!

Takk for innlegget ditt! Orket bare å skumme igjennom nå, men skal lese mer seinere. Vil bare oppklare litt:

Legen min (Lars Omdal), og legen til Guro (Roald Strand), er leger som er opptatt av helhetlig behandling. De bruker ernæring, kosttilskudd og adekvate medisiner for å "komme til målet", og er mer fokusert på resultat av behandling enn på diagnose. Og det er jo bra, egentlig...

Det som er litt synd er at måten disse legene jobber på er ganske uforenlig med trygdesystemet, hvor de krever en "godkjent" diagnose for å gi ytelser. En uttalelse om min sykdom fra legen min vil heller ikke trygdesystemet godta.
Derimot hører de på "vanlige" leger, som ofte bare skriver ut T4 og erklærer en frisk på bakgrunn av blodprøvene...

Legen min har satt meg på en kombinasjon av T4 og T3, han har også skrevet ut Armour til meg, men det virket ikke noe bedre på meg i den perioden jeg tok det (to-tre måneder?) så jeg gikk tilbake til syntetiske hormoner pga prisen på Armour. Legen ga meg forresten frie tøyler, jeg skulle eksperimentere med dosen helt til jeg merket bedring, så jeg var nok langt over "normalen" en stund uten at jeg følte meg noe bedre.

Jeg er glad for at jeg har funnet en lege som tar meg på alvor og hjelper meg, selv om jeg ikke ser på ham som noen guru. Blant annet er jeg uenig med ham om Atkins, og jeg prøver så godt jeg kan å søke informasjon fra flere kilder og presentere denne for legen. Det virker jo ikke som om disse "helhetlige" legene er enige om alt heller, blant annet anbefaler Roald Strand Atkins, men min lege anbefaler Sone-kosthold. Min lege tar prøver av binyrefunksjon og gir naturlig kortisol i forbindelse med dette, mens Roald Strand bruker Barbasco. Det er vel flere veier til målet, antar jeg.

Jeg er ikke like opptatt av å finne ut ting om hypotyreose som før jeg kom til denne legen, fordi jeg tror at behandlingen og det å spise lavkarbo vil føre frem til målet etterhvert. Jeg vil gjerne vite mer, men har vel funnet ut at det krever litt for mye ressurser for min del akkurat nå.

På den annen side tror jeg også at mange med lavt stoffskifte som ikke blir bedre med medisiner, kan ha andre tilstander som ikke blir sjekket. F eks litt lavt nivå av vitaminer og mineraler, litt høyt insulin, mangel på selen (som er viktig for stoffskiftet), dårlig funksjon i binyrene (som har sammenheng med lavt stoffskifte).

Flott tråd dette!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat