Kjære Guro og Scilla
Jeg synes som dere at det er trist at legene bare ser på svaret på blodprøvene og ikke på hvordan pasienten føler seg. Har dere lest det innlegget jeg la ut som er skrevet av Kjell Conradi ved Brumundal legesenter? Han tar jo nettopp opp den problematikken, at han ser mange pasienter som har blodverdier innenfor normalområdet, men fortsatt symptomer på hypothyreose.
Guro skriver: Strand er ikke så interessert lenger for nå blodprøvene er blitt bra. Men før han så blodprøvene, og bare hørte den siste utviklingen min, ment han at han ganske sikkert kom til å øke medisineringen.
Jeg kjenner meg sånn igjen! Been there, done that, got the T-shirt. Jeg satt helt deprimert hos legen flere ganger i året og ville ha han til å ta nye prøver. Som naturligvis kom tilbake helt normale og fine. Jeg følte på meg at noe var galt, men ingenting ved blodprøvene støttet det. 
Ute i den "store verden" krangler legene som hund og katt om nettopp dette. Man får ikke automatisk bedre behandling som stoffskiftepasient om man bor i USA.
Men ihertfall virker det som om problematikken er kjent, og det er et par leger som argumenterer sterkt for å øke+endre medisineringen til pasienten selv merker bedring, selv om blodprøvene mener at det er overdosering. Naturligvis skal ikke pasienten medisineres så sterkt at han/hun utvikler symptomer på overdosering. Men hvis blodprøvene antyder overdosering og pasienten ikke har et eneste symptom på overdosering, så er det hvordan pasienten føler seg som legen går ut ifra.
Her er en link til en lang kritikk av dr. Lowe
http://www.drlowe.com/frf/guttler/critique1.htm
som argumenterer nettopp mot en annen lege, dr. Guttler.
Dette er noe tungt å forstå, men er egentlig en utdyping av det Kjell Conradi skrev.
In the first two sections below, I critique an extension of Dr. Guttler?s belief that thyroid function tests are infallible: that is, that hypothyroid patients can?t possibly suffer from hypothyroid symptoms if they have "normal" thyroid function test results. I could have used many hypothyroid signs and symptoms to show that this belief is false. For example, he asserts that if a hypothyroid patient who is on "adequate" T4-replacement has chronic fatigue, hypothyroidism cannot possibly be the cause of the fatigue. Specifically, he wrote, ". . . symptoms, such as fatigue, and weight gain are not thyroid related if the testing is stable and normal."[5] (Italics mine.) But in a recent study by endocrinologists, patients could take part only if they had persistent hypothyroid symptoms despite using "adequate" T4-replacement. Among the persisting symptoms of patients who took part was "tiredness,"[26] a synonym for fatigue. (Italics mine.)
To keep this critique as short as possible, I selected only one sign of hypothyroidism, weight gain, and one symptom, depression, to prove that Dr. Guttler?s belief is wrong. I selected weight gain and depression for two reasons: (1) many patients develop these only after becoming hypothyroid, and (2) many patients report that they continued to suffer from weight gain and depression while on "adequate" T4-replacement, but then recovered from them upon switching to TSH-suppressive doses of thyroid hormone (usually T4/T3 or T3). Many alternative thyroid doctors have anecdotally confirmed these patients? reports. But we don?t have to depend on anecdotes to confirm them; we have studies that do.
Dette er bare 2 avsnitt, men hele dette innlegget går i samme stil, med en mengde referanser til medisinske undersøkelser. Jeg vet ikke om dere orker å lese det, men for meg var det en del biter som falt på plass. Jeg følte at dette var typisk for hvordan jeg hadde hatt det.
Kan dere få resultatet av blodprøvene, og hva som er laboratoriets referanseverdier? Så kan dere se om dere ligger høyt oppe/langt nede innen "normalverdiene".
Sist redigert av mam : 29-10-04 kl 19:39.
Årsak: Skriveleif
|