|
Sv: O`boy
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
Har du lest artikkelen selv?
Jeg er ikke laktoseintolerant, det har jeg da også testa meg for hos legen. Som jeg skriver så tåler jeg alle andre melkeprodukter enn vanlig melk på kartong (vet ikke om jeg reagerer på melk rett fra ku, da jeg kun drakk det da jeg var liten, og ikke hadde disse plagene da).
Da er man neppe laktoseintolerant, da laktose forekommer i alle kumelkprodukter, så vidt jeg vet.
Det er fint at du har fått slått fast at du ikke har laktoseintoleranse, photobscura. Og ja, jeg har lest artikkelen selv - det var i grunnen derfor jeg mente den kunne være relevant for deg.
Jeg ser nå at du skrev at du tåler "alle andre melkeprodukter..", mens jeg merka meg de du spesifikt nevnte, nemlig fløte, rømme, yoghurt, ost etc... Som det fremgår av artikkelen er dette eksempler på melkeprodukter som tåles bedre enn vanlig melk av de som har laktoseintoleranse. For øvrig fremgår det av artikkelen at selv de med laktoseintoleranse vanligvis tåler 5-10 g laktose per dag, dvs tilsvarende 1-2 dl søtmelk. Fløte inneholder vesentlig mindre laktose enn søtmelk og syrnede produkter tåles bedre enn søte. Videre er ulike gulosttyper tilnærmet laktosefri.
Du har nok i prinsippet sikkert rett i at laktose forekommer i alle melkeprodukter, men det er nok slik at mengden og virkningen varierer sterkt mellom de ulike melkeproduktene.
|