|
Sv: Til dere som vil spare penger på røyk...!
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Så hyggelig det må være for han å begynne i ny jobbe hos dere da, så varmt som dere tydeligvis mottar han?
Jeg ville trodd at mennesker som er her inne vet litt om hva det vil si å bli stigmatisert, enten pga utseende, eller fordi de velger en annen livsstil en flertallet og ekspertene. Likevel er man så sneversynte og lite villige til å la folk ha sine feil og mangler på andre områder! 
Ja, jeg som alle andre røykere vet selvfølgelig at det er farlig å røyke. Samtidig vet jeg også at den kosten jeg spiste før også var farlig for meg, og jeg vet enda mer om det nå. Og det går en masse folk rundt og spiser ting som ikke er bra for de, uten at arbeidskollegaeneman presser de til å spise sunnere eller noe annet! Men der er liksom helt ok å fortelle røykrere hvor utrolig dumme og ignorante de er!
Selvfølgelig kommer jeg til å slutte å røyke en dag, men akkurat nå er det bedre for den mentale delen av meg å røyke. Og jeg har jo lagt om mye av livet mitt, og kuttet ut mange andre ting som er skadelig, som i det lange løp faktisk har forvoldt mer skade på kroppen min enn det røyken har.
Og hva med han nye kollegaen? Hva vet dere om resten av livet hans, hvorfor han røyker? Og hvem har opphøyet dere til herskere over folks helse? Fei for deres egen dør!    
Forøvrig er jeg enig i at Level bare gjør vondt i halsen... men jeg røyker også vanligvis marlboro (light), og den er mindre parfymert enn Prince, så jeg tror det er grunnen. 
Hehe, du leste litt for mye i det jeg sa Carisma . Det er absolutt ingen direkte press eller mobbing av noen slag fra kollegaer. Poenget er at en person som er alene om å røyke vil automatisk og lett føle presset på eget grunnlag. Det var han selv som kommenterte det til meg en gang at han følte presset når han var alene. Det er klart at èn røyker fort føler at man må "snike seg ut" når man er alene eller liten gruppe.
Uansett hva slags bakgrunn man har i livet så er det absolutt ingen unnskyldning for å røyke eller fortsette å røyke.
Det er minst like ille å spise dårlig mat som å røyke, men det er ingen unnskyldning at man skal få lov til å røyke når man spiser riktig. Alt som er dårlig for deg burde man ikke opprettholde over lengre perioder, hvis man bryr seg om sin egen kropp og kjærligheten andre har til deg.
Jeg prøver aktivt å påvirke andre til å høre og lære mer om mitt eget livssyn, men det er ikke veldig lett. Mennesker som vokser opp i et land hvor man ikke må stå til ansvar for sine handlinger, gjør individene sløve og trege. Mange tenker ikke spesielt over fremtiden og sin egen helse. Spesielt ikke mennesker som er "normale".
Jeg prøver nå hvertfall å stå på med det jeg holder på med og så får de jeg prater med gjøre opp sine egne tanker. Forhåpentligvis klarer jeg å påvirker noen til å tenke seg litt om og kanskje gjøre noen endringer i livet.
(Folk flest vet at ting de spiser og gjør er farlige, men de feiler å se hvor utsatt man virkelig er. Mange realiserer ikke engang konsekvensene når de har blitt syke. Kols? Hva er det? Så røyker de videre mens de hoster en stygg og fæl hoste. Folk flest regner også med at legen og staten vil ta seg av dem når de får problemer og blir syke. Desverre for dem...)
Men lykke til med å slutte, håper alt går bra med dere alle!
|