Sv: Lite karbo gjør meg ukonsentrert
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Optimalt karboinntak for deg på 119 kg/262.4 lb vil være et sted rundt 2624 kalorier og 3148 kalorier.
Dette er muligens riktig i generelle vendinger. Men jeg har fulgt instruksjoner for OE, hvor jeg ble sendt ut på glattisen av Ziggy`s posting fra 17-10-05, 13:10 - http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6757
I denne postingen eksemplifiserer han sitt kosthold og påstår at det er nærmere 2500 kcal (ca 85 gram protein - ca. 170 gr fett - ca 42,5 gram karbohydrater). Men dersom man regner etter, blir ikke dette mer enn 2040 kcal. Feilen jeg gjorde var at jeg kalibrerte disse tallene etter min egen høyde, og trodde dermed at jeg lå på ca. 2250 kcal per dag. Men det gjorde jeg jo ikke.
Har nå funnet en annen fordelingsnøkkel i fra samme tråd. Der blir tallene slik:
80 gram protein per dag 320 kcal/dag
200 gram fett per dag 1800 kcal/dag
60 gram karbo per dag 240 kcal/dag
Totalt 2360 kcal/dag.
Disse utregningene er basert på idealvekt (80 kg) X føgende:
Optimal Ernæring (OE) for overvektige: 1,00 (P) : 2,50 (F) : 0,80 (K)
Mengden kalorier går nedover etterhvert som vekta går ned. OE, Atkins, Skaldeman og en del andre høyfett/høyprotein filosofier anbefaler en fordeling som grovt regnet går på 75 energiprosent fett - 25 energiprosent protein og 5 energiprosent karbohydrater. Her er det individuelle forskjeller mellom filosofiene og hva some riktig for hver enkelt.
Jepp. Jeg forsøker OE`s trylleformel som gir følgende fordeling:
OE for overvektige: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10%
Så får vi se om denne er riktig for meg.
Det er uansett viktig å fokusere på riktig/godt fett og huske på at alle måltidet bør inneholde proteiner, fett og antioksidanter/grønnsaker.
Helt enig. Når det gjelder å skille mellom gode og dårlige fettkilder, så er vel ikke jeg helt eksperten på det (selv om jeg har fått med meg basic`en gjennom dette forum og mat & helse). Dersom noen har tips om lesestoff i så måte så mottas det med takk. Og det bør skje fort, for jeg har legetime i slutten av denne mnd. hvor måling av kolesterol etc. skal finne sted... 
Forøvrig er jeg fremdeles ukonsentrert. Men registrerte til stor glede at jeg har gått ned 1 kilo til, og kan nå notere 118 glade kilo. 

|