|
Sv: Alternativer
Opprinnelig lagt inn av Solan, her.
Da må jeg nok selge fela ...
Men jeg drikker jo melk, og pasteurisering øker melkas GI og denaturerer proteinet til en viss grad (Kristian har sikkert detaljene), så det hadde vært greit med melk hvor dette ikke skjedde. Aller helst da surmelk basert på råmelk. Det skal visst være en av de viktige grunnene til at russerer i fjerne dalstrøk lever så lenge full-fett yoghurt basert på upasteurisert melk. I alle fall iflg. Sally Fallon i Nourishing Traditions.
A propos yoghurt: Kristian, hvorfor har ikke Tine sunne yoghurter lenger? De er enten tilsatt hyfselig mye sukker, eller så er de tilsatt "søtningsmidler" som jeg ikke engang ville røre med ei ildtang. Og så er de så moteriktig "light" alle sammen. Det er jo like ille som den engang sunne leverposteien som er ødelagt med tilsetning av "sunne planteoljer".
jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte dine påstander. Det eneste jeg ser er at det blir mindre ost hvis jeg pasteuriserer melken alt for høyt, og da mister vi noe av proteinet til mysen.
Søtmelken i norge blir lavpasteurisert så det er ikke sikkert det er like ille som du påstår. Sure melkeprodukter blir høypasteurisert før syrning så da skulle jo syrna melk og yoghurt være mindre sunn ifølge deg. UHT produkt blir pasteurisert enda mye høyere,
Jeg er like frustrert over politikken Tine som deg. Tine vet at melkefett er sunt men en debatt om dette skader salget. Derfor vil de ikke komme med produkt ala Atkins. Noen yoghurter inneholder mer fett, men da er de tilsatt mer sukker også, Yughurt Naturell er vel det beste alternativet.
|