Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-07, 22:20   #53
Solan
Medlem

Solan sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 59
Solan er ny på veien

Alternativer

Opprinnelig lagt inn av Havregryn, her.

eller kjøpe seg en ku??

unnskyld...hihi...måtte bare
(jeg er ny og kjenner ikke alvors-kodeksen...enda)

Da må jeg nok selge fela ...

Men jeg vurderer seriøst flere alternativer for å få i meg melkefett som ikke har gått gjennom pasteurisering. Jeg får til tider tak i upasteuriserte oster, men ikke jevnlig, og jeg har ikke funnet noen ost som er så god at jeg bare henge over skuldra på betjeningen på nærmeste kolonial mens jeg ser de legger inn bestilling på "min" ost.

Ellers leter jeg etter upasteurisert smør, som vel også skulle inneholde Wulzen anti-stivhetsfaktor (en av de viktige grunnene til å ville ha upasteurisert melk), og evt. upasteurisert fløte.

Men jeg drikker jo melk, og pasteurisering øker melkas GI og denaturerer proteinet til en viss grad (Kristian har sikkert detaljene), så det hadde vært greit med melk hvor dette ikke skjedde. Aller helst da surmelk basert på råmelk. Det skal visst være en av de viktige grunnene til at russerer i fjerne dalstrøk lever så lenge full-fett yoghurt basert på upasteurisert melk. I alle fall iflg. Sally Fallon i Nourishing Traditions.

Du kjenner vel ikke en økobonde med surmelkskultur som tar imot gjester, gjør du vel?

A propos yoghurt: Kristian, hvorfor har ikke Tine sunne yoghurter lenger? De er enten tilsatt hyfselig mye sukker, eller så er de tilsatt "søtningsmidler" som jeg ikke engang ville røre med ei ildtang. Og så er de så moteriktig "light" alle sammen. Det er jo like ille som den engang sunne leverposteien som er ødelagt med tilsetning av "sunne planteoljer".

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat