Vis enkelt innlegg
Gammel 28-01-07, 14:13   #12
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Dagbladet: Vi spiser mer kreftfarlig

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Artig med noen fler som har tatt de metabolske testen. Jeg fikk sånn omtrent halvparten på B (mixed) og halvparten på C (protein), og bare sånn omtrent 3% på A (carbo). Det var bittelitt overvekt mixed, så iflg. Metabolic er jeg en protein-lenende mixed type. Hva var du?

Ellers: Hvis rødt kjøtt er farlig tror jeg det har mer med moderne industrilandbruk enn med kjøttet selv å gjøre. Jeg prøver å finne økologiske varianter, og vilt er jo det ultimate økologiske. Så v er nok enige der, vi to medlemmene av Gourmetaholics Anonymous.

Jeg husker ikke poengsummene men jeg er i alle fall veldig proteintypen, med rask metabolisme (type 2-3). Det er en stund siden jeg leste boka. Den er et interessant supplement for å spesialtilpasse andre kostholdsfilosofier, men klarer ikke å stå på egne ben som en god diett, IMHO. Jeg vet at Veiersted og Poleszynski bruker dette som retningslinjer for om man skal spise veldig fett eller litt mer magert.

Økologiske kjøttvarer er nok det aller beste! Her går det i ur-fe, hjort, hest reinsdyr, lam og de mest eksklusive varene Ultra kan oppdrive. (Hest kan forresten anbefales på det varmeste.) Det kjøttet som er så mørt at det kan spises rått står øverst på ønskelista her hjemme. (Bare en kjapp tur i panna for å drepe bakterier som er tilført i slaktelinja.)

Sånn alt i alt tror jeg nok at gjennomsnittet har et kosthold som bidrar til vesentlig økt risiko for å utvikle kreft. Men her er det IKKE det rene kjøttet som er den store synderen i alle fall. Det blir småplukk i forhold til den dritten som folk flest tyller i seg.