Vis enkelt innlegg
Gammel 27-01-07, 22:57   #6
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dagbladet: Vi spiser mer kreftfarlig

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Det er ikke helt riktig, selv om Dagblad-skribenten vel hadde mer flaks enn vett da han kom med påstanden sin. I "The Metabolic Typing Diet" anbefales fortrinnsvis rødt kjøtt (og ikke bare hvitt) for de som er av protein/fett-type. Det anbefales også kjøtt høyt i puriner, men kun for den metabolske gruppen.

Jeg oppfatter det slik at Gunn Helene Arsky (det er ikke journalisten som sier det) mener at man på protein dietter stort sett skal spise masse rødt kjøtt og bacon og lite annet. Fra hennes bakgrunn som ernæringsfysiolog og tidligere uttalelser/svar til spørsmål ang. lavkarbo på bl.a. dinkost.no, er det for meg helt klart at hun tar et lite sleivspark til Atkins. Men det er en helt annen sak.

Etter min egen, og selvfølgelig lite objektive mening, er The Metabolic Typing Diet pr. definisjon ikke "en protein diett", all den tid hva man skal spise kommer an på hvilken "metabolsk gruppe" man tilhører. Det blir da en spesialdiett bestemt ut fra helt andre kriteterier enn protein diettene som bl.a. Protein Power etc. Selv på The Metabolic Typing Diet skal vel protein/fett typen heller ikke bare spise rødt kjøtt og bacon. Det presiseres jo hele tiden at man skal variere maten og ikke spise det samme hver dag. At måltidene skal være balanserte. De blir neppe balanserte med bare rødt kjøtt og bacon, for å sette det på spissen Da jeg tok testen var resutlatet så vidt jeg husker at jeg IKKE skulle spise mye rødt kjøtt, men helst mye fisk, kylling, svin og lam. Bortsett fra svin så stemmer det jo nesten med det jeg spiser. Men så har jeg også brukt mange år på å finne frem til matvaretyper som gjør kroppen min godt og ikke vondt. Jeg fant resulatet av testen (som jeg tok meg gooooood tid til) interessant, men ikke helt sammenfallende med hva kroppen min tåler. Men det hadde jeg heller ikke ventet, da jeg mener det skal mer enn disse spørsmålene til for å avgjøre hva man kan/bør eller ikke skal/ikke kan/bør spise

Jeg skjønner hva du mener alså, - på samme måte som du sikkert skjønner hva jeg mener også.

Men denne digresjonen ble veeeeel lang. Tilbake til det tråden handler om. Om rødt kjøtt er kreftfarlig.... eller ikke..... Der ser det ut til at vi er enige vel ?