Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-07, 23:04   #11
Solan
Medlem

Solan sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 59
Solan er ny på veien

Testresultater, Tropical Traditions

Fikk oljene i dag, og har prøvd dem ut. Pussig ... jeg er stapp mett!

Virgin kokosoljen var helt utmerket. I motsetning til Cocosa "Extra" Virgin var ikke kokossmaken påtengende og jævlig, men faktisk grei og mild.

Den som heter "Expeller pressed" var rimelig lik den brune Cocosaen, men med et hint av en svak ettersmak av kokos.

Palmeoljen var det store spenningsmomentet, siden Topical Traditions advarte om at smaken ikke var noe som tiltalte alle. OK, det er ikke oljen du bruker om du skal imponere dine venner med velsmakende kokkekunst, men den har heller ingen direkte usmak. Smaken er ... tja, skal vi sette opp en ligning?

Palmeolje = Gulrøtter - friskhet + smak av jord

Palmeolje inneholder høye nivåer av antioksidanter (tocotrienol, den sterkeste formen for vitamin E, og karoten) og jeg regner med at det er disse sunne elementene som setter den litt pussige smaken. Brukt som stekeolje setter palmeoljen igjen en smak som får deg til å lete etter gulrøttene. Smaken er grei i og med at den viker for de andre smakene i retten, men med mindre du er glad i jordete gulrøtter bør ikke denne oljen brukes i retter med delikat smak. Dog helt utmerket til retter som med medium til sterk smak.

Gjenstår å teste: Coconut Cream.

Summa Summarum kan jeg varmt anbefale oljene fra denne leverandøren. Heldigvis, siden jeg jo gikk litt amok og bestilte mye.

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat