Tråd: Sugen...
Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-07, 00:42   #9
Sondre
Medlem

Sondre sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sugen...

Min erfaring for å fikse karbosuget er å gå over på matprodukter som har lav G-I. Den glykemiske indeksen sier noe om hvor fort maten blir omdannet til glykose og jo høyere denne er, jo mer "kick" får du av maten du inntar. Dette "kicket" er mye av det som gjør at du har karbosug. Merket hvordan det er når du drikker brus, og du blir bare mer tørst?

Bare som en informasjon: Kroppen din er ikke avhengig av karbohydrater, du kan leve helt fint uten å innta en eneste karbohydrat. Proteiner og fett blir derimot veldig viktig når du ikke får karbohydrater.

Men jeg vil ikke anbefale en diett uten karbohydrater, spesielt ikke om du trener aktivt.

Siden dette er et lavkarbo forum så er rådene du vil få fra mange å innta masse proteiner og fett, og unngå karbs. Dette vil kunne gi deg slette muskler, mangel på utholdenhet og styrke, trøtthet og irritabilitet i følge en artikkel på iform.no:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=79

Hvorfor? Fordi en høy potein/lav karbo diett vil tømme kroppens energikilde nummer en, glykogenlagrene i musklaturen og leveren.

Som artikkelen nevner, som jeg ikke var klar over, så er serotonin ansvarlig for å gi deg hunger og søtsug. Ved inntak av et moderat nivå av karbs gjennom dagen, så holder du serotonin-nivåene konstante, og dermed fjerner litt av karbosuget.

Er forresten mye andre gode tips på lenka over.

Edit:

Noe ekstra informasjon: Inntak av karbohydrater med høy G-I er vanedannende og en veldig ond sirkel å komme inn i. Når du tar karbohydrater med lav G-I så øker du glykosen i blodet ditt veldig fort og insulinproduksjonen går veldig raskt opp. Insulinen hjelper til med å holde glykosenivået under kontroll (insuling er ansvarlig for å få glykosen inn i cellene). Men et enormt problem med disse temporære og høye nivåene av insulin fører ofte at at kroppen estimerer feil, og driver glykosenivået i blodet ned altfor lavt. Dette fører igjen til at du får sug etter mer karbohydrater med høy G-I.

Proteiner hjelper til med å redusere G-I nivået på maten du inntar. Jeg tar f.eks. en del karbohydrater i min proteinshake etter trening, men proteinet som jeg også har i er med på å redusere det totale G-I nivået.

Sist redigert av Sondre : 26-01-07 kl 09:15.
Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat