|
Sv: pco spørsmål- ??
svarer deg sånn litt etter hvert inni det du skrev her jeg...
Opprinnelig lagt inn av Frøya, her.
Hei
Jeg fikk påvist pco - cyster på den ene eggstokken min da jeg var hos gynekologen min for 3 dager siden. Jeg sluttet på p-pillen i oktober -06 og har ikke hatt mensen siden så jeg var litt bekymret for at noe var galt. Nå har jeg fått litt panikk. Disse cystene har tydligvis kommet etter at jeg sluttet på p-pillen for jeg var hos gynekologen rett før sommeren -06 og den gangen så hun ikke noe uvanlig (ingen cyster).
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt med dette:
Er det slik at cystene sprer seg? Kan jeg få cyster på den andre eggstokken også nå helt plutselig, eller holder dette seg i sjakk?
De cystene kan komme på begge eggstokkene, men jeg skal ikke si sikkert at de absolutt kommer til å gjøre det. Det er jo slik at det kan ta 9-18 mnd å få normalisert syklusen etter at man slutter på piller, så slik jeg ser det er det ikkenoe alarmerende at du ennå ikke har kommet i gang med mensen. Dersom du i tilegg har PCO, og cyster på kun den ene eggstokken så vil jo det bety at den andre muligens kommer i gang med eggløsning og du vil få mensen etterhvert.
Er det noe jeg kan gjøre for ikke å bli verre?
Det beste du kan gjøre for ikke å bli værre er å holde blodsukret ditt stabilt (noe du allerede gjør med lavkarbo) og sørge for å ikke legge på deg så mye. Siden du ikke er plaget med overvekt er jo ikke dette noe du behøver å henge deg så mye opp i, men vær obs på at fett rundt eggstokkene gir forstyrrelser i hormonene, så kjempefint om du fortsetter å spise slik du gjør nå, og ikke henger deg opp i vekta.
Jeg fikk resept på provera for å fremskynde en blødning for å kunne ta hormonprøver, men hun sa at det var opptil meg om jeg ville ta dem umiddelbart eller om jeg vil vente på at min naturlige syklus eventuelt kommer i gang. Jeg må innrømme at jeg er redd for at noe er virkelig galt (da jeg har så utrolig lyst til å kunne få barn om ikke for lenge) og er fristet til å gjennomføre kuren. Men, fremkaller denne eggløsning eller bare blødning?
Provera har jeg ingen erfaring med, så dette spørsmålet kan jeg desverre ikke svare på, men det er jo så klart fint om kroppen kommer i gang uten kunstige hormoner. Når det gjelder barn så er det flere med PCO(S) som får barn, så jeg vil si at det finnes hjelp å få, og at det er slike ting som kan være greit for deg å begynne å tenke på allerede nå. Du kan oppsøke en gynekolog som har en del peiling på PCOS, så får du gode tips og råd til hvordan du skal gjøre dette fremover
Jeg er i tillegg moderat plaget av kviser (som selvfølgelig kom tilbake da jeg sluttet på p-pillen (yasmin)). Ellers er jeg forholdsvis slank, har spist lavkarbo i ca. 1 år og har gått ned noen små kilo (ca.3 kanskje? veier meg aldri pga. psyken).
kjempebra at du spiser lavkarbo, det er det som er anbefalt for oss PCO(S)'ere
Èn ting til: jeg er ganske plaget av mye magesmerter i navleområdet og opp mot solar plexus. Har dette noen sammenheng med cystene og hormonforstyrrelser?
Vi merker PCO(S)'en vår på så mange forskjellige måter, så man skal ikke se bort fra dette. Jeg så at noen hadde lagt ut en link til en artikkel her en gang. skal se om jeg finner den igjen, og pposte den her til deg, for den var ganske informativ i forhold til symptomer
Jeg er veldig takknemlig for svar- jeg ble så stressa og grinete hos legen at jeg glemte å spørre om hva pco egentlig dreier seg om.
De fleste som får en diagnose (alvorlig eller ikke) blir stresset til legen, og glemmer å spøre om ting, spørsmålene kommer senere, eller at man rett og slett ikke er i stand til å ta inn over seg informasjon. Er det noe du lurer på er det bare å spørre oss her inne, eller du kan bestille deg en ny legetime når du har fått samlet tankene og fått litt oversikt over alt det nye, for det er ikke bare-bare å få en diagnose. mange tanker som suller rundt i hodet, og mye ukjent å forholde seg til
hilsen ganske redd og fortvilet frøya
og dette ble mye lenger enn jeg hadde tenkt, men du får si fra om det er noe du ønsker svar på videre som vi kanskje kan hjelpe deg med 

|