|
Sv: Vil operere overvektige tenåringer (VG)
Det som er så plagsomt i debatten om feite folk, spising, trening og slankeoperasjon er det blir så polarisert. Her i Trondheim har det operert mange de siste årene, p.g.av fedmeklinikken ved St.Olav Hospital. Og det er vel og bra. Og informasjonen de gir der er visstnok såpass god at veldig mange ikke opererer seg. Og dette fungerer for noen. Jeg vet av et par slankeopererte og for dem har det blitt et nytt liv.
Så har vi tilbudet på Røros, som er mer fokusert på trening, gåing og mat ala Grete Roede.
Og vi har til og med fått ei overvektsforening. (www.overvektsforeningen.no) Nå ser det imidlertid ut til at de ikke får folk nok, og har lagt det hele på is i et halvt år. Og lederen der er også slankeoperert, med godt resultat etter utsagn på hjemmesida å dømme.
Det som er vanskeligst er vel at vi alle har forskjellig kropp, forskjellig forbrenning, forskjellige jobber, forskjellig aktivitetsnivå, og ikke minst forskjellig psyke. Spiser man seg fet på grunn av store psykiske lidelser hjelper nok ikke en operasjon, uten at det samtidig settes inn store ressurser også for den psykiske delen. Og tilstande i psykiatrien er jo langt under pari over hele landet.
Det finnes ingen oppskrift for å få feite slanke. Alle må ha individuell undersøkelse og forskjellig opplegg.
I oppslag og debatter med medlemmer fra ernæringsrådet, hører jeg veldig lite om hormonell innvirkning. Jeg hører lite om insulinresistens, og hører lite om pco/pcos. Og jeg hører lite om at mange feite folk sliter med hvetemel og sukker. Så dette er ikke lett. Men jeg skulle ønske at vi som er feite kunne få informasjon på et mye tidligere tidspunkt om de forskjellige alternativene. Spesielt fra våre fastleger, som ser hvordan vi ser ut, og som burde ha en viss mulighet for påvirkning.
En annen del av problemet er jo at det er litt "In" med operasjon. Store ressurser er brukt på opplæring og utstyr. Og det brukes nesten ingen ting til forebygging. Og det er en tragedie.
Hva om man hadde opprettet et "fedmehus" der de forskjellige kostholdsfilosofiene kunne vært omtalt. Det kunne vært "idrettslaget Tjukken" der, og ernæringsfolk med brei kunnskap. Og det burde vært mulighet til å legge seg inn noen uker for å komme godt igang. Betty Ford-klinikken i USA er jo noe slikt for rusmisbrukere. Men jeg tror faktisk de tar inn anorektikere og også noen andre diagnoser.
Dessverre er det fortsatt slik at feite folk er late, og vi har ikke selvkontroll nok. Men hvor mange kostholdseksperter har vært feite? Nesten ingen vil jeg tro.Og disse slanke sylfidene skal lære feite meg å legge om vanene? Ja det er ikke rart det blir mange rare historier.
Dette ble langt, jeg måtte bare blåse ut litt frustarsjon i samme slengen.

|