Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-07, 20:24   #9
Merete A
Medlem

Merete A sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 62
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Selolje eller krillolje?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Fortsatt er hovedingrediensen "ultraren fiskeolje". Krillolje er bare en av ingrediensene. Akkurat som resten.

Ja, og Pharmanex var den aller første produsenten som i det hele tatt tok i bruk krill som kilde. Fiskeoljene Pharmanex ellers bruker, kommer fra selve kjøttet i fet fisk, og ikke fra leveren, som ofte brukes i andre omega 3-produkter.

Har du tallene?

Nei, det har jeg ikke. Men jeg vet at det koster mye penger å ha 130 forskere i staben som utvikler kosttilskudd med samme krav til vitenskapelighet som farmasøytiske selskaper. Derfor er det få aktører i et uregulert marked som har råd til å produsere tilskudd av en slik kvalitet som Pharmanex. Mange rimelige kosttilskudd man kan kjøpe over disk er i beste fall unyttige - og i verste fall skadelige.

Mattilsynet har testet veldig mange av denne typen produkter for toksiner, så det er jo ikke akkurat enestående. Norsk selolje er jo også benyttet i studier ved Haukeland Universitetssykehus og har derfor dokumentert effekt.

Jada, det finnes sikkert andre gode omega 3-produkter på markedet. Det er ryddet opp en smule akkurat når det gjelder omega 3. Så vidt jeg husker, ble det for et par-tre år siden fjernet fem tranprodukter fra norske butikkhyller, nettopp fordi produktene inneholdt for høye verdier miljøgifter.

Er du registrert selger?

Ja, jeg er selvstendig distributør for Pharmanex. Jeg har i mange år vært opptatt av ernæring og helse, og jeg tjener faktisk penger på å anbefale folk å spise optimale kosttilskudd som gjør nytte i kroppen deres. Er ikke det flott?

Jeg ser at det er et slags pyramideselskap.

Kanskje du må se en gang til? Pharmanex er en divisjon i Nu Skin Enterprises, og dette selskapet er et direktesalgsselskap. Pharmanex ble grunnlagt av forskere fra farmasøytisk industri. Disse forskerne så seg lei av å framstille syntetisk medisin som skulle kurere sykdom, og ville heller jobbe med naturlig framstilte kosttilskudd for å forebygge livsstilssykdommer. Pharmanex ble kjøpt opp av NSE i 1998 fordi de produserte sine kosttilskudd på en måte som passet med NSEs filosofi om vitenskapelighet. NSE gir sine distributører muligheten til å drive nettverksmarkedsføring, som er noe ganske annet enn det vi forbinder med "pyramide".

Hvordan vet du at de er mer seriøse enn andre?

Fordi kosttilskuddbransjen er uregulert, og det er fritt fram for produsenter å putte nær sagt hva som helst på en flaske og kalle det kosttilskudd. Det eneste som regulerer denne bransjen, er markedsføringsloven, og jeg ser fram til nye EU-direktiver som forhåpentligvis vil gjøre noe med den situasjonen.

Jeg kjenner ikke til selskaper som bruker like mye ressurser på forskning og dokumentasjon som Pharmanex, og som framstiller kosttilskudd på en bedre måte. Gjør du?

Jeg synes det virker som om de har lagt stor vekt på markedsføringen, så de kan selge produkter til en høyere pris enn resten av markedet.

Pharmanex bruker ikke penger på markedsføring i tradisjonell forstand, fordi det er vi distributører som markedsfører produktene gjennom personlige anbefalinger. Og når det gjelder pris og kvalitet, så henger det i de fleste tilfeller sammen. Det finnes selvsagt dyre, uvirksomme produkter, men vil man ha kosttilskudd av førsteklasses kvalitet og sikkerhet, må man finne seg i å betale for det.

Mer seriøse produsenter? BioCare, Solgar, Solaray, Biosym, Berthelsen, NDS Healthcare, NSA for å nevne noen.

Hva er det som gjør disse produsentene mer seriøse enn Pharmanex?